کاردار سفارت آمریکا: اقدامات طالبان، آینده فلاکت‌بار افغانستان را تضمین می‌کند

سفارت ژاپن خواستار لغو ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان شد

کرن دکر با اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر لغو شرکت دختران در کنکور، تاکید کرد که این تصمیم طالبان را تضعیف می‌کندــ @Reporterlyaf/twitter

در پی آخرین تصمیم طالبان در خصوص ممنوع کردن شرکت دختران در کنکور ۱۴۰۲، کرن دکر، سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان، در توییتی، این اقدام طالبان را نکوهش کرد و نوشت: «آخرین حمله به آموزش [در افغانستان] طالبان را تضعیف خواهد کرد اما آینده‌ای فلاکت‌بار برای افغانستان را نیز تضمین می‌کند.»

سرپرست سفارت آمریکا خاطرنشان کرد که این اقدام طالبان وعده‌های آنان مبنی بر بازگشایی مدارس دخترانه «در اولین فرصت» را هم زیر سوال می‌برد. 

طالبان پس از آنکه مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را بستند، وعده دادند با تغییر در سرفصل‌ها و منابع آموزشی، در اولین فرصت مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه را بازگشایی خواهند کرد. آن‌ها در این یک سال و شش ماهی که از ممنوعیت تحصیل دختران در مدارس می‌گذرد، در دیدارهایشان با مقام‌های بین‌المللی از نمایندگان سازمان ملل گرفته تا سفرا و نمایندگان دولت‌های جهان، این وعده را تکرار کردند. با این حال همچنان هر روز ممنوعیت‌های بیشتری برای تحصیل دختران و زنان وضع می‌کنند.

کرن دکر با اشاره به همین نکته، در توییتر نوشت: «اگر دختران نمی‌توانند در آزمون کنکور شرکت کنند، پس چگونه ممکن است که در مدارس را به روی آن‌ها بگشایند؟»

در همین حال، سفارت ژاپن در افغانستان نیز روز سه‌شنبه یازدهم بهمن در توییتی، از ممنوعیت حضور دختران در آزمون کنکور امسال در افغانستان ابراز تاسف کرد و نوشت: «از تصمیم طالبان مبنی بر حذف زنان دانشجو از آزمون ورودی دانشگاه‌ها عمیقا ناامید شدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت ژاپن افزود: «از طالبان می‌خواهیم در مورد این تصمیم خود تجدیدنظر و فرصت‌های آموزشی برابر برای دختران و زنان فراهم کنند.»

ژاپن پیش از این نیز همراه با امارات متحده عربی، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشستی سری در مورد وضعیت زنان در افغانستان شده بود. در این نشست که ۱۳ ژانویه برگزار شد، شورای امنیت سازمان ملل در مورد راهکارهای لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان بحث کرد و در راستای همین نشست بود که دو هیئت عالی‌رتبه سازمان ملل به افغانستان سفر کردند.

با این حال، طالبان پس از سفر هیئت‌های سازمان ملل نه‌تنها در تصمیم‌هایشان در مورد ممنوعیت اشتغال و تحصیل زنان هیچ تغییری ندادند، بلکه وزارت تحصیلات عالی این گروه در هشتم بهمن (۲۸ ژانویه) طی یک نامه رسمی، به همه دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در سراسر افغانستان دستور داد از ثبت‌نام دختران برای کنکور ۱۴۰۲ خودداری کنند. 

بر اساس تصمیم‌های طالبان که در یک سال و نیم اخیر به‌تدریج اتخاذ و اجرا شدند، دختران از ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان، شرکت در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی منع شدند.

بیشتر از جهان