بایدن: آمریکا به اوکراین اف‌-۱۶ نمی‌دهد

یک مقام پنتاگون هفته پیش به پولتیکو گفته بود که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است و گمان نمی‌کند که وزارت دفاع با اعزام این جنگنده‌ها به اوکراین مخالف باشد

روشن نیست که اظهارات روز دوشنبه بایدن، به معنی تصمیم‌گیری نهایی است یا او در موضع خود تجدید‌نظر می‌کند-Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران در محوطه کاخ سفید گفت که ایالات‌متحده جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ را در اختیار ارتش اوکراین قرار نمی‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار دریافت این جنگنده‌ها شده بود. اوکراین از زمان استقلال پس از فروپاشی جماهیر شوروی از جنگنده‌های قدیمی سوخو و میگ استفاده می‌کند.

با این حال بایدن و مشاورانش همواره با درخواست زلنسکی مخالفت کرده‌اند و به جای جنگنده‌های پیشرفته، دفاع هوایی مستقر روی زمین و تجهیزات و مهمات در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات بایدن در حالی مطرح می‌شود که مقامات پنتاگون خواستار ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین‌اند.

یک مقام پنتاگون هفته پیش به پولتیکو گفته بود که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است و گمان نمی‌کند که وزارت دفاع با اعزام این جنگنده‌ها به اوکراین مخالف باشد.

البته هنوز روشن نیست که اظهارات روز دوشنبه بایدن، به معنی تصمیم‌گیری نهایی است یا او در موضع خود تجدید‌نظر خواهد کرد.

آمریکا در آغاز جنگ و حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، از ارسال سلاح‌ و تجهیزات تهاجمی مانند تانک ام‌۱ یا‌ پاتریوت به اوکراین خودداری کرد، اما یک سال بعد هر دو سلاح را در اختیار کی‌یف گذاشت.

بیشتر از جهان