طی ۵ ماه گذشته ۲۱۰ دانش‌آموز با گاز منوکسیدکربن مسموم شدند

مسمومیت چند صد تن از دانش‌آموزان مدارس ایران ناشی از نقص ایمنی در تجهیزات گرمایشی مدارس است که یکی از تبعات کاهش بودجه مدارس دولتی در ایران به‌حساب می‌آید

رکنا از قول سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، نوشت:«۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی مدارس استاندارد نیستند» -- منبع: خبرگزاری رکنا

خبرگزاری رکنا با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، نوشت ارزیابی‌های بخش اجتماعی این خبرگزاری نشان می‌دهد که، از اواسط سال ۱۴۰۱ تا روز انتشار گزارش مذکور، بیش از ۲۱۰ تن از دانش‌آموزان شهرهای «قم، اردبیل، قوچان و ساری» با گاز منوکسید کربن مسموم شده‌اند.

موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با گاز منوکسید کربن، یکی از خبرسازترین وقایع ماه‌های اخیر در ایران بوده است. به‌گزارش رکنا، نخستین مورد در این زمینه به مسمومیت ۵۱ دانش‌آموز یکی از هنرستان‌های شهر قم مربوط می‌شود که حضور ماموران هلال احمر در این هنرستان و انتقال دانش‌آموزان مسموم شده به مراکز درمانی را در پی داشت.

رکنا می‌نویسد پس از این واقعه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، در روز ۸ بهمن ۱۴۰۱، از مسمومیت یک گروه پانزده نفره از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «فاطمیه»، واقع در شهر قم، خبر داد. رکنا در ارتباط با وضعیت این گروه از دانش‌آموزان چنین نوشت:«همه با علایم تهوع، استفراغ و سرگیجه به مراکز درمانی منتقل شدند.»

دانش‌آموزان شهر اردبیل نیز در هفته‌های اخیر تجربه‌ای مشابه داشتند. رکنا در این زمینه چنین می‌نویسد:«[در روز ۲۶ دی ۱۴۰۱] ۶۱ دانش‌آموز، معلم و کادر دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل دچار مسمومیت نشت گاز منوکسیدکربن از موتورخانه مدرسه شده بودند که ۵۸ نفر برای اقدامات بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش رکنا، علاوه بر این موارد، در بازه زمانی مورد نظر ۵۰ دانش‌آموز یکی از مدارس شبانه‌روزی ساری و ۱۵ دانش‌آموز دیگر نیز در قوچان دچار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن شدند.

مسمومیت این جمعیت چند صد نفری از دانش‌آموزان به موضوع ناامنی تجهیزات گرمایشی مدارس ایران مربوط می‌شود. رکنا از قول حمیدرضا خان‌محمدی، سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، نوشت:«۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی مدارس استاندارد نیستند.»

خان‌محمدی همچنین در گفتگو با رکنا تاکید کرد که «۴۹ هزار کلاس درس» در ایران نیازمند «استانداردسازی» است.

در دهه‌های اخیر خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش یکی از موضوعاتی بوده که شمار زیادی از جامعه‌شناس‌ها، فعالان حقوق کودکان و ناظران اجتماعی نسبت به تبعات منفی آن برای کودکان و نوجوانان هشدار داده‌اند. یکی از تبعات منفی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش کاهش بودجه و امکانات مدارس دولتی در ایران است که می‌توان تاثیر مستقیم آن را در ناایمن بودن کلاس‌های درس و تجهیزات گرمایشی مدارس ایران مشاهده کرد.

یکی از خاطرات تلخ افکار عمومی ایران در این مورد به سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد؛ زمانی که مدرسه دخترانه‌ای در روستای شین‌آباد، از توابع پیرانشهر، به‌علت نقص موجود در تجهیزات گرمایشی دچار حریق شد و ۲۹ تن از دانش‌آموزان این مدرسه دولتی دچار سوختگی شدید شدند و دو تن نیز جانشان را از دست دادند.