تبلیغ فعالیت هسته‌ای در مدارس بیش از یک میلیون یورو آب می‌خورد

وزیر آموزش‌‌و‌پرورش: آموزش فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای در مدارس آغاز می‌شود

تمامی مراحل مقدماتی و اجرایی این کار انجام شده است و دوره‌های آموزشی معلمان زیست‌شناسی از اواخر خرداد آغاز خواهد شد‌ـ ATTA KENARE / AFP

در حالی‌ که نزدیک به ۲۰ درصد مدارس ایران فرسوده‌ و بسیاری از کودکان ساکن مناطق محروم به ترک‌ تحصیل محکوم‌اند، وزارت آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران ۱.۵ میلیون یورو از سازمان انرژی اتمی گرفته است تا آن را برای آموزش فعالیت‌های هسته‌ای در مدارس هزینه کند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، این خبر را در جریان سفر به استان همدان اعلام کرد و مدعی شد که این آموزش‌ها «فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران» را معرفی می‌کند.

سخنان نوری آشکار می‌کند که تمامی مراحل مقدماتی و اجرایی این کار انجام شده است و دوره‌های آموزشی معلمان زیست‌شناسی برای این منظور هم از اواخر خرداد آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف نوری ادعا کرد که برای آموزش معلمان زیست‌‌شناسی، «برترین پروفسوران جهان» به ایران دعوت شده‌اند. او از این استادان نامی نبرد اما صرف‌نظر از اینکه درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تردیدهای زیادی وجود دارد، این طرح در حالی اجرا می‌شود که آموزش‌ و پرورش برای امور ضروری نیز با کسری شدید بودجه مواجه است.

قانون رتبه‌بندی معلمان که مجلس یازدهم آن را با تاخیری چندین ساله تصویب کرد، با وجود اعتراض‌های بسیار معلمان همچنان در پیچ‌وخم تعلل دولت گیر کرده است. بسیاری از کودکان ساکن مناطق محروم و حاشیه‌ای ایران هم به دلیل فقر و دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی، مجبور می‌شوند ترک‌ تحصیل کنند و آمار مدارس فرسوده ایران، طبق اعلام مسئولان آموزش‌ و پرورش، نزدیک به ۲۰ درصد است.

در سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، نهادهای فعال در امور کودکان در ایران خبر دادند که در دوران همه‌گیری کرونا، نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز در نتیجه فقر و در دسترس‌ نبودن امکانات آموزش آنلاین از تحصیل محروم شده‌اند. بسیاری از مدارس مناطق آسیب‌دیده در زلزله‌ و سیل‌های سال‌های اخیر نیز ۱۰۰ درصد ویران شدند و کلاس‌‌های درس به کانکس‌های موقت منتقل شدند. با وجود گذشت چندین سال، این مدارس هنوز بازسازی نشده‌اند و کودکان همچنان مجبورند کلاس‌های خود را در کانکس‌ها و چادرهای موقت برگزار کنند.

اوضاع مدارس فرسوده نیز تعریفی ندارد؛ هر سال، هم‌زمان با ماه‌های سرد سال، اخباری از آتش‌سوزی بخاری‌های نفتی در کلاس‌ درس‌های مناطق محروم منتشر می‌شود و مسئولان آموزش‌ و پرورش هم هر بار ادعا می‌کنند که برای تجهیز و نوسازی مدارس امکانات و بودجه کافی ندارند.

با این اوصاف،‌ مبلغی که آموزش‌ و پرورش قصد دارد برای آموزش فعالیت‌های هسته‌ای در مدارس هزینه کند، می‌تواند کودکان زیادی را از تحصیل در مدارس فرسوده و خطر بازماندگی از تحصیل به دلیل فقر نجات دهد.

میثم حاجی‌پور، مدیرکل حوزه ریاست سازمان نوسازی مدارس، چهارم خرداد به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که در حال حاضر، ۱۹.۲ درصد از مدارس کل ایران فرسوده‌اند و برای تخریب و بازسازی آن‌ها به ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ در حالی که بودجه بازسازی مدارس در سال ۱۴۰۱ فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

وزارت آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران اگرچه ظاهرا زیر نظر دولت اداره می‌شود، نهادی حکومتی است که اهداف کلان و نقشه‌راه آن را رهبر جمهوری اسلامی ایران و نهادهای زیرمجموعه او تعیین می‌کنند. «سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» که سال ۱۳۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و دولت رئیسی نیز بر اجرای کامل آن اصرار دارد، بر دو اصل «ولایت‌مداری» و «آموزه‌های دینی» متمرکز است و بر اساس آن، دانش‌آموزان باید همسو با اهداف سیاسی و عقیدتی حکومت تربیت شوند.