ادامه تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان: با این حقوق نمی‌توان زندگی کرد

بازنشستگان ایرانی از توجه نکردن دولتی‌ها به اعتراض‌های طولانی آن‌ها و اختلاف زیاد درصد افزایش حقوق‌ها با نرخ تورم شکایت دارند

بازنشستگان در ایران روز دوشنبه دهم بهمن‌ بار دیگر در اعتراض به وضعیت معیشتی وخیم خود و پرداخت نشدن مطالباتشان، در چندین شهر ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و علیه مقام‌های دولتی شعار دادند.

بر اساس ویدیوها و تصاویر ارسالی به ایندیپندنت فارسی، بازنشستگان مخابرات در پایتخت ایران، روز دوشنبه با تجمع مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار افزایش پایه حقوق خود شدند و اعلام کردند با حقوقی که کمتر از نصف خط فقر است، در بحران‌های مالی شدید گرفتار شده‌اند.

در خوزستان، بازنشستگان با تجمع مقابل ادارات مخابرات و بیمه تامین اجتماعی معوقات حقوقی خود را یادآور شدند و اعلام کردند در صورت ادامه روند فعلی، به اعتراض‌های گسترده خیابانی متوسل خواهند شد.

جمعی از بازنشستگان مس سرچشمه نیز امروز در تهران، برای اعتراض به انتقال صندوق مس به زیرمجموعه وزارت رفاه بدون رضایت سهامداران، مقابل دفتر شرکت ملی صنایع مس ایران در خیابان ولی‌عصر تهران تجمع کردند و شعار دادند. هم‌زمان در کرمان هم بازنشستگان مقابل دفتر اصلی کارخانه مس جمع شدند. آن‌ها علاوه بر درخواست افزایش حقوق‌، مطالبه اصلی خود را حفظ استقلال صندوق بازنشستگی مس اعلام کردند. صندوق بازنشستگان مس سرچشمه اسفند ۱۴۰۰ و بدون رضایت سهامداران به زیرمجموعه وزارت رفاه منتقل شد.

بازنشستگان مخابرات در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی نیز روز دوشنبه با تجمع مقابل ساختمان‌های مرکزی مخابرات در ارومیه و مشهد به پاسخگو نبودن مقام‌های دولتی به شکایات پیوسته بازنشستگان در دو سال اخیر اعتراض کردند و خواستار کنار رفتن مدیران «ناسالم و نالایق» شدند.

دولت ابراهیم رئیسی به دلیل شرایط وخیم اقتصادی در ایران و کاهش ارزش پول ملی، از افزایش حقوق کارمندان دولت، بازنشستگان و کارگران ایرانی، متناسب با تورم موجود در بازار، سر باز می‌زند؛ در حالی که در بودجه براوردشده برای سال ۱۴۰۲، بودجه نهادهای حکومتی و مذهبی موسوم به «انقلابی» را با افزیش‌های نجومی ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی نسبت به سال جاری در نظر گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان مخابرات در یزد نیز روز دوشنبه مقابل ساختمان مرکزی اداره مخابرات یزد تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای دقیق قانون و برکناری مدیران شرکت مخابرات به دلیل اجرا نکردن وعده‌ها و پرداخت مطالبات در گذشته شدند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران هم خبر داد که بازنشستگان مخابرات استان اصفهان روز دوشنبه در اعتراض به مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه، مقابل اداره مرکزی مخابرات تجمع کردند. این اتحادیه نوشت: «اعتراض این بازنشستگان به مطالبات قانونی و مصوبی است که سال‌ها است مسکوت مانده است و شرکت مخابرات از پرداخت آن‌ها سر باز می‌زند.»

بر اساس این گزارش، «تعویق ۲۰ ماهه در پرداخت مطالبات از بیمه تکمیلی» نیز از دیگر مشکلاتی است که این گروه از بازنشستگان به آن معترض‌اند.

در ایلام، کرمانشاه، فارس، لرستان، گیلان، مازندران و گلستان هم بازنشستگان مخابرات تجمع‌های اعتراضی مشابهی برگزار کردند.

با وجود اینکه طی دو سال اخیر بازنشستگان ایران برای مطالبه افزایش پایه حقوق و دریافت معوقات مالی خود به صورت مداوم و روزانه تجمع‌های اعتراضی به راه انداخته‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به این اعتراض‌ها توجهی نکرده‌اند و در مواردی نیز به سرکوب خشن و بازداشت شهروندان مسن معترض متوسل شده‌اند.

این در حالی است که احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، چندی پیش در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق‌ها در سال آینده و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفته بود که امکان دارد برای سال آینده میزان حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان حتی به اندازه سال ۱۴۰۲ و نرخ ۲۰ درصدی نیز افزایش پیدا نکند.

بیشتر از اقتصاد