دور تازه سفرهای فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان آغاز شد

توماس وست به پاکستان، آلمان و روسیه سفر خواهد کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دور تازه سفرهای نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان آغاز شده است. این سفرها به منظور بررسی وضعیت در افغانستان و تحولات تازه در این کشور صورت می‌گیرد.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا آمده که توماس وست قرار است به پاکستان، آلمان و سوییس سفر کند. این دور سفرها از روز یکشنبه ۲۹ ژانویه آغاز شده است و تا چهارم فوریه ادامه خواهد یافت. وست در این سفرها علاوه بر مقام‌های حکومتی با  سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بشردوستانه نیز دیدار خواهد کرد.

اطلاعیه خبری وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: «فرمان‌های اخیر طالبان جامعه جهانی را با چالشی فوق‌العاده مواجه کرد زیرا ما به دنبال حمایت از مردم افغانستان و حفاظت از منافع خود در این کشوریم. توماس وست با همتایان خود برای اصلاح یک واکنش یکپارچه منطقه‌ای و بین‌المللی که نشان‌دهنده تعهد جمعی به حقوق زنان و دختران افغان و دسترسی به کمک‌های حیاتی باشد، کار خواهد کرد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز در توییتر این سفر شش‌روزه را تایید کرد و نوشت که برای پیدا کردن یک راه‌حل عمومی به منظور دسترسی زنان و دختران به حقوق اصلی خود با شرکای سیاسی در این رابطه گفت‌وگو خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر شش‌روزه فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که جامعه جهانی به‌شدت از اقدام‌ها و عملکرد طالبان ناراضی است. طالبان در دو سه ماه گذشته محدودیت‌های تازه‌ای برای زنان و دختران وضع کردند که آنان را کاملا در چاردیواری خانه‌ها زندانی می‌کند. این عملکرد طالبان باعث شد کشورهای جهان به فکر بازبینی در روابط خود با این گروه بیفتند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی در گفت‌وگو با تلویزیون افغانستان اینترنشنال گفت که آمریکا در روابط خود با طالبان جدا بازبینی خواهد کرد. تعدادی از کشورهای جهان نیز خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه طالبان شده‌اند. 

به نظر می‌آید سفر دو مقام بلندپایه سازمان ملل متحد به افغانستان و عقب‌نشینی نکردن طالبان از مواضع زن‌ستیزانه خود، امکان تغییر رویکرد جهانی در قبال طالبان را بیشتر کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه در مورد افغانستان نشستی غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار کرد. گزارش شده که آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل، در این نشست، مشاهدات خود از افغانستان را به اعضای شورای امنیت گزارش کرده است.

طالبان با وجود درخواست‌های مکرر سازمان ملل متحد برای ادامع فعالیت زنان در موسسات امدادرسان اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند زنان افغان در نهادهای غیردولتی کار کنند. معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که طالبان احتمالا به‌زودی حتی با کار کردن زنان خارجی در این موسسات امدادرسان هم مخالفت خواهند کرد.

طالبان می‌گویند محرومیت زنان و دختران از تحصیل و کار در افغانستان موقتی است و با فراهم شدن شرایط لازم، آنان دوباره اجازه تحصیل و کار پیدا خواهند کرد اما با توجه به تجربه حکومت‌داری این گروه در دهه ۹۰ میلادی، به نظر نمی‌آید این طالبان به زنان و دختران اجازه دهند بار دیگر در جامعه حضور داشته باشند. 

بیشتر از جهان