پنتاگون:‌ در حمله به تاسيسات نظامی حکومت ایران مشارکت نداشتیم

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز یک‌شنبه اعلام کرد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز یک‌شنبه اعلام کرد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است، هرچند از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

پیش‌تر پایگاه خبری الحدث به نقل از منابعی در ایالات متحده نوشته بود که «نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر» در حمله پهپادی به تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی در اصفهان دست داشتند. یک مقام آمریکایی همچنین روز یک‌شنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد اسرائیل پشت حمله شبانه پهپادی به یک کارخانه نظامی در ایران بوده است.

تهران ادعا می‌کند پهپادهایی را رهگیری کرده است که به یک کارخانه صنایع نظامی در نزدیکی شهر مرکزی اصفهان حمله کردند. مقامات جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی ویدیویی تلاش کردند نشان دهند که این حمله خسارات جدی در پی نداشته است و همچنین هیچ فردی در جریان آن کشته نشده است.

میزان خسارت این حمله پهپادی را  رسانه‌های مستقل نمی‌توانند تایید یا تکذیب کنند اما وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرد که این انفجار تنها خسارات جزئی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتهامات در حالی اسرائیل را نشانه رفته است که سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد. اسرائیل، دشمن سرسخت جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش اعلام کرده که اگر دیپلماسی نتواند برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی تهران را مهار کند، مایل به حمله به اهدافی در ایران است. با این حال اسرائیل همواره از سیاست خودداری از اظهار نظر درباره حوادث خاص مانند این حمله پهپادی، پیروی می‌کند.

نخستین بار وال استریت‌ژورنال بود که به نقل از چندین منبع ناشناس گزارش کرد که مقامات آمریکایی به نقش اسرائیل در این حمله اشاره کرده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت به نظر می‌رسد اسرائیل در این موضوع دخالت داشته است. چندین مقام آمریکایی دیگر از اظهار‌نظر خودداری کردند اما تاکید کردند که واشنگتن هیچ نقشی در این حمله نداشته است.

تهران رسما آنچه را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، حمله «بزدلانه برای ناامن سازی ایران خواند» محکوم کرد و گفت «چنین اقدامی نمی‌تواند در اراده ما برای پیشرفت‌های صلح آمیر هسته‌ای کشور تاثیر بگذارد»، اما به کشور خاصی به‌عنوان عامل حمله اشاره نکرد. اما تلویزیون دولتی ایران اظهارات حسین میرزایی، یکی از نمایندگان مجلس را پخش کرد که گفت گمانه‌زنی قوی وجود دارد که اسرائیل پشت این حمله است.

این حمله در بحبوحه تنش میان جمهوری اسلامی ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران و تامین تسلیحات از جمله پهپادهای انتحاری برای روسیه در جنگ اوکراین و همچنین ماه‌ها تظاهرات ضد حکومتی در داخل ایران، انجام شد.

به گزارش رویترز حمله اسرائیل به ایران اولین حمله در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از زمان بازگشت دوباره به قدرت در ماه گذشته در راس راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل است.

از سوی دیگر یکی از دستیاران ارشد رئیس‌جمهوری اوکراین این حادثه را مستقیما با جنگ اوکراین در ارتباط دانست. میخائیلو پودولیاک در توئیتی نوشت: «شب انفجاری در ایران. هشدار داده بودیم.»

تهران ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه را تایید می‌کند اما می‌گوید این پهپادها قبل از حمله مسکو به اوکراین، به مسکو ارسال شده است.

حکومت ایران در گذشته اسرائیل را به طراحی حملاتی با استفاده از عواملش در داخل خاک ایران متهم کرده است. در ماه ژوئیه، تهران گفت که یک تیم خرابکار متشکل از شبه‌نظامیان کرد را که برای اسرائیل کار می‌کردند و قصد داشتند یک مرکز صنایع دافاعی «حساس» در اصفهان را منفجر کنند، دستگیر کرده است.

چندین سایت هسته‌ای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان قرار دارند، از جمله نطنز، مرکز برنامه غنی‌سازی اورانیوم حکومت ایران که مقام‌های تهران در سال ۲۰۲۱ اسرائیل را به خرابکاری در آن متهم کردند.