اخبار تاییدنشده از وقوع انفجار در چند شهر دیگر ایران

رادیو پیام اسرائیل: در ملارد و همدان نیز صدای انفجارهایی مهیب شنیده شده است

هم‌زمان با حملات پهپادی به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان، خبرهای تاییدنشده دیگری نیز از شنیدن صدای انفجار در شهرهای مختلف منتشر شده است.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی بامداد یکشنبه نهم بهمن‌ اعلام کرد پدافند هوایی مجتمع نظامی اصفهان ساعت ۲۳:۳۰ شامگاه شنبه فعال شده و یک «ریزپرنده» را هدف قرار داده است. به‌ نوشته وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، دو ریزپرنده دیگر هم در تله‌های پدافندی مجتمع گرفتار و منفجر شده‌اند.

ویدیوهایی هم از شهرهای مختلف ایران منتشر شده است و عده‌ای از کاربران در رسانه‌های اجتماعی از فعال شدن و تیراندازی پدافندهای هوایی خبر داده‌اند. برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز این خبرها را بر اساس شنیده‌ها منتشر کردند و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی را به اشتراک گذاشتند.

صابرین نیوز با انتشار سه ویدیو از آسمان تهران نوشت: «فیلم‌هایی که گفته شده برای جنوب تهران است (ساعت ٢:٢٠دقیقه) و دیده شدن نور درخشان در آسمان را نشان می‌دهد. همچنین گزارش شده لحظاتی بعد هواپیمای جنگی در آسمان رویت شده است.»

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز از شنیده شدن صدای انفجار و رگبار ممتد پدافند هوایی در حوالی روستای ده‌ترکمن در نزدیکی پارک جنگلی سرخه‌حصار در شرق تهران خبر داده‌اند. کوه‌های اطراف سرخه‌حصار پایگاه برخی مراکز نظامی مانند پادگان دوشان تپه‌اند.

در رصد نوشته‌های کاربران در رسانه‌‎های اجتماعی و ویدیوهایی که راستی‌آزمایی بسیاری از آن‌ها ممکن نیست، از شهرهای بابل، خوی، اصفهان، دزفول، همدان، بجنورد، کرمان، کرج، تهران، رشت و تبریز هم خبرهایی در مورد شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی منتشر شده است. از سوی دیگر، برخی مدعی شده‌اند در تبریز، تهران، سرخه‌حصار، رشت، همدان، شیراز، قزوین، دورود و کرمانشاه پدافندهای هوایی هم فعال شده‌اند. مقام‌های رسمی تاکنون هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها را تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العربیه بامداد یکشنبه از قول برخی منابع اعلام کرد انفجاری در شهر رشت، مرکز استان گیلان، در شمال ایران رخ داده است. این خبرگزاری از شنیده شدن صدای انفجار در تهران و منطقه سرخه‌حصار هم خبرهایی منتشر کرد و مدعی شد این حملات را اسرائیل انجام داده است.

خبرهای شنیده شدن صدای انفجار در تهران مربوط به مناطقی از جنوب شرقی تهران و پارک سرخه‌حصار تا سمت جنوب شهر جاده تهران‌ــ‌سمنان است که منطقه حفاظت‌شده پارچین در آن قرار دارد. خبرهایی هم از شنیده شدن صدای انفجار در کرج و غرب تهران منتشر شده است.

وب‌سایت رادیو پیام اسرائیل اعلام کرد برخی گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن صدای انفجار در ملارد است. وب‌سایت این رادیو بامداد یکشنبه نوشت که طی ساعات اخیر، انفجارهایی در کارخانه مهمات اصفهان و شهر صنعتی تبریز رخ داده و صدای انفجار مهیب در همدان نیز شنیده شده است. تا این لحظه، وزارت دفاع فقط حمله پهپادی به کارخانه مهمات‌سازی اصفهان را تایید کرده است.

حساب کاربری اسرائیلی «الف» که اخبار فوری اسرائیل را منتشر می‌کند، در دو توییت، علاوه بر تایید اخبار انفجار در اصفهان، کرج و آذرشهر تبریز، خبر وقوع انفجار در همدان را نیز تایید کرد.

برخی معتقدند خبر آتش‌سوزی در شهرک صنعتی سلیمی تبریز هم با اتفاق‌های بامداد یکشنبه بی‌ربط نیست؛ به نظر می‌رسد این حادثه یک آتش‌سوزی در کارخانه روغن خودرو بوده است. بر اساس گزارش‌ها، این کارخانه روغن خودرو شنبه هشتم بهمن در شهرک صنعتی سلیمی در آذرشهر دچار آتش‌سوزی شد. ویدیوهای منتشرشده از این آتش‌سوزی نشان می‌دهد یکی از خودروهای آتش‌نشانی هم در آتش ناشی از انفجار روغن سوخته است. ایرنا اعلام کرد که دست‌کم ۲۵ دستگاه خودرو آتش نشانی به‌تناوب در محل حادثه آتش‌سوزی کارخانه تولید روغن موتور شهرک سلیمی آذرشهر حضور یافته‌اند. تسنیم نیز گزارش داد که برخی از مخازن روغن بر اثر شدت حرارت منفجر شده‌اند.

شهرک صنعتی سلیمی بزرگ‌ترین شهرک‌ صنعتی شمال غرب ایران است که در شهرستان آذرشهر واقع شده است و حدود ۲۸ هزار نفر در ۷۹۰ واحد تولیدی این شهرک مشغول به کارند.