سخنگوی نیروی هوایی اوکراین: انفجارهای شبانه نتیجه سیاست‌های ایران است

یوری ایهنات: «رویدادهای داخل ایران را می‌توان نتیجه سیاست خودشان دانست»

یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی ارتش اوکراین، گفت که انفجارهای شبانه در ایران، نتیجه سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی است. 

به گزارش رسانه‌های اوکراینی،‌ ایهنات که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: «آنچه در ایران رخ می‌دهد، می‌توان نتیجه سیاست خودشان دانست. بهتر است در حمایتشان از دولت‌های تروریستی تجدیدنظر کنند و به روسیه در ارتکاب جنایت کمک نکنند. ما می‌دانیم که روسیه می‌خواهد تسلیحاتی را که کم دارد، از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادهای تهاجمی، از آن‌ها بگیرد. ایران هم می‌داند از روسیه چه می‌خواهد. در ضمن روسیه از قبل هم به آن‌ها وعده هواپیمای جنگی داده است. ایران هم در منطقه دشمن‌هایی دارد. بگذارید امیدوار باشیم که این کشور جهت سیاسی‌اش را تغییر دهد و متمدن‌تر کند.»

حمایت حکومت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، باعث خشم کی‌یف و حامیان غربی آن شده است. اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در روزهای اخیر از دولت بایدن خواسته‌اند که به دلیل حمایت جمهوری اسلامی و چین از روسیه، تحریم‌های خاصی بر این دو کشور اعمال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه یکشنبه‌، ۹ بهمن (۲۹ ژانویه)، انفجارهای مشکوکی در ایران رخ داد که هیچ کشوری مسئولیت آن‌ها را نپذیرفته است. اما روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکا و منابع مطلع نوشت برخی از این حملات را اسرائیل و با هماهنگی آمریکا انجام داده است. به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، هفته پیش سفری محرمانه به اسرائیل انجام داده است که موضوع آن، رایزنی در مورد ایران و سایر مسائل منطقه بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در سفری در منطقه خاورمیانه به سر می‌برد و قرار است روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، وارد اسرائيل شود تا در مورد جمهوری اسلامی ایران و سایر مسائل گفت‌وگو کند.

از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف خواهان دریافت کمک بیشتر از اسرائیل، و به‌ویژه دریافت تسلیحات پدافندی بوده است. اما اسرائیل روابط نزدیک امنیتی و نظامی با روسیه دارد و برای حمایت از کی‌یف، با مشکلاتی روبرو است. اوکراین برای قانع کردن اسرائيل، به رابطه نزدیک نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه اشاره می‌کند و در این مورد هشدار می‌دهد.

ران پروسور، سفیر اسرائيل در آلمان، چند روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه «مورگن‌ پست» آلمان گفت اسرائیل بسیار بیش‌ از آنچه عموم اطلاع دارند، به اوکراین کمک می‌کند. پروسور گفت: «ما کمک می‌کنیم، اما در پشت صحنه، و بسیار بیشتر از آ‌نچه علنا دانسته می‌شود.»