شاهزاده رضا پهلوی:‌ ایران دموکراتیک جهان را عوض می‌کند

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با شبکه ۵ تلویزیون ایتالیا گفت ایران دموکراتیک از روسیه فاصله خواهد گرفت، به خصومت با اسرائيل خاتمه خواهد داد و نیازی به تعقیب انرژی هسته‌ای نخواهد داشت

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با برنامه خبری «تی جی ۵» در شبکه ۵ تلویزیون ایتالیا بر وقوع «انقلاب» در ایران تاکید کرد و گفت که ایران دموکراتیک از روسیه فاصله خواهد گرفت، به خصومت با اسرائيل خاتمه خواهد داد و نیازی به تعقیب انرژی هسته‌ای نخواهد داشت. 

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوالی راجع‌به «اعتراضات» در ایران گفت: «این‌ها اعتراضات نیستند. این یک انقلاب است. این اولین انقلاب تاریخ است که زنان رهبر آن‌اند. درست همان‌طور که ۴۳ سال پیش زنان اولین قربانیان انقلاب خمینیست‌ها بودند و از آن پس با آن‌ها به‌عنوان شهروند درجه دو برخورد شده است.» 

او بر وجود مشکلات فراوان در ایران، ازجمله فقر و سقوط ارزش پول کشور،‌ تاکید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی توتالیتر، نژادپرست و فاشیست است. با این همه، برخی‌ همچنان با آن‌ها معامله می‌کنند به این امید که به حکومتی تابع قانون بدل شود… اما اعتراضات ادامه دارند و مردم جانشان را وسط گذاشته‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوالی درباره نقش خودش در روند کنار زدن جمهوری اسلامی گفت: «من از آغاز درگیر این ماجرا بوده‌ام، اما خواهان هیچ شغلی نیستم. نمی‌خواهم بخشی از هیچ دستگاه دولتی باشم. تنها می‌خواهم همچنان کنار مردمم بایستم؛ چون باور دارم که نهادسازی برای نظم دموکراتیک پایدار ضمانت است. ایران دموکراتیک جهان را تغییر خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجری سپس از شاهزاده رضا پهلوی سوالی در مورد ارتباطاتش با دولت‌های ترامپ و بایدن در آمریکا پرسید. شاهزاده پاسخ داد: «ما می‌خواهیم توجه تمام دولت‌ها را جلب کنیم، ازجمله بریتانیا، فرانسه و ایتالیا. امروز بایدن در کاخ سفید است و فردا شاید کس دیگری باشد. در ریاض، اورشلیم و تل‌آویو همه می‌د‌انند که ایران دموکراتیک عنصری از ثبات برای جهان خواهد بود. مثلا همین محور همکاری ایران با روسیه را ببینید، اتفاق‌های اوکراین را ببینید، عروج افراطی‌گری و گسترش تروریسم را ببینید. لحظه‌ای که حکومت ایران به دولتی دموکراتیک بدل شود، تمام این‌ها بلافاصله محو می‌شوند.»

اشاره شاهزاده رضا پهلوی به حمایت نظامی ایران از روسیه درخلال جنگ این کشور با اوکراین است، موضعی که باعث شده اوکراین سطح روابط خود را با ایران کاهش دهد. رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در جریان این جنگ قویا از پوتین و روسیه حمایت کرده‌اند و به دولت اوکراین حمله می‌کنند. 

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «تصمیم در این مورد با من نیست، که با دولت خواهد بود. اما من باور دارم نیروی هسته‌ای برای ایران زلزله‌خیز مناسب نیست. فناوری‌های دیگری مثل انرژی خورشیدی موجودند و ما باید بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و آن‌ها باعث ایجاد شغل بیشتر در کشورمان نیز خواهند شد. جهان متکی به منابع انرژی است و ایران می‌تواند منبعی عالی باشد. ما می‌توانیم به‌جای هراساندن جهان و همسایه‌هایمان با خطر هسته‌ای، بگوییم که ایران حداقل برای اروپا گاز طبیعی کافی دارد و دیگر هر زمستان نیازی نیست ضرب‌الاجل‌های پوتین را تحمل کنید.»

شاهزاده رضا پهلوی درمورد رابطه با اسرائیل گفت: «این رابطه به ۲۵ قرن پیش باز می‌گردد و هر شنبه یهودیان در نیایش‌های خود نام کورش کبیر را می‌آورند. ایرانیان این‌ را می‌دانند و اسرائیلی‌ها نیز می‌دانند. بین ما چرا باید خصومت وجود داشته باشد؟ من وقتی می‌شنوم که از ایران به‌عنوان مشکل یاد می‌شود، ناراحت می‌شوم؛ چون این حکومت است که مشکل را ایجاد کرده است و نه مردم ایران.»

اشاره شاهزاده رضا پهلوی به این واقعیت تاریخی است که در قرن پنجم قبل از میلاد، این ایرانِ هخامنشی به رهبری وقت کورش کبیر بود که پس از فتح بابل، با خاتمه‌دادن به دوران اسارت یهودیان در بین‌النهرین، به آن‌ها اجازه داد به سرزمین سنتی خود بازگردند و «معبد دوم» خود را در اورشلیم بنا کنند. 

شاهزاده رضا پهلوی به‌تازگی اعلام کرد که عازم برخی سفرهای بین‌المللی برای دیدار با چهره‌های کشورهای مختلف جهت جلب حمایت از انقلاب ایران است.