ایالات متحده و اتحادیه اروپا اولین توافقنامه هوش مصنوعی را امضا کردند

این ابتکار می‌تواند به واکنش‌های اضطراری سریع‌تر و کارآمدتر منجر شود

پیش از این، توافق‌های مشابهی وجود داشت اما به حوزه‌های خاصی مانند حریم خصوصی محدود شده بود ـ AFP

ایالات متحده و اتحادیه اروپا، روز جمعه ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن)‌، توافقی را برای افزایش استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، واکنش اضطراری، پیش‌بینی آب‌وهوا و شبکه برق اعلام کردند.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، این اقدام را اولین توافق جامع هوش مصنوعی بین ایالات متحده و اروپا خواند. او گفت که پیش از این، توافق‌های مشابهی وجود داشت، اما به حوزه‌های خاصی مانند حریم خصوصی محدود شده بود.

مدل‌سازی هوش مصنوعی به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اشاره دارد که از داده‌ها برای تصمیم‌گیری منطقی استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان، این فناوری می‌تواند برای بهبود سرعت و کارایی عملیات و خدمات دولتی استفاده شود.

مقام ارشد دولت آمریکا درباره افزایش به‌کارگیری هوش مصنوعی گفت: «جادوی کنونی در ساخت مدل‌های مشترک اتفاق می‌افتد، آن هم در حالی که داده‌ها را در جایی که هستند نگه می‌داریم. داده‌های ایالات متحده در ایالات متحده و داده‌های کشورهای اروپایی در آنجا باقی می‌ماند، اما می‌توانیم مدلی بسازیم که با تمام داده‌ها سازگار باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام دولتی افزود: «این ابتکار به دولت‌ها دسترسی بیشتری برای استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی دقیق‌تر و غنی‌تر می‌دهد و می‌تواند به واکنش‌های اضطراری کارآمدتر منجر شود.»

او همچنین با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در شبکه برق گفت: «ایالات متحده داده‌هایی را در‌مورد نحوه استفاده از برق، محل تولید و نحوه متعادل کردن بار شبکه جمع‌آوری می‌کند تا تغییرات آب‌وهوایی نتواند به آن صدمه بزند.»

به گفته او، بسیاری از کشورهای اروپایی داده‌های مشابهی دارند و تحت این مشارکت جدید، تمام این داده‌ها در یک مدل هوش مصنوعی مشترک استفاده می‌شوند تا نتایج بهتری را تولید کنند.

این مشارکت در حال حاضر فقط بین کاخ سفید و کمیسیون اروپا (بازوی اجرایی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا) منعقد شده است، اما گفته می‌شود که از دیگر کشورها نیز برای پیوستن در ماه‌های آینده دعوت خواهد شد.

پیش از این مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده بودند که انتظار دارند فناوری‌های تازه مبتنی بر هوش‌ مصنوعی نقش بسیار پررنگ‌تری در پیشبرد برنامه‌های دفاعی و تقویت نیروهای ایالات متحده در سراسر جهان داشته باشد.

سنتکام، مرکز فرماندهی نیروهای ایالات متحده، یکی از مراکزی است که از فناوری‌های نظامی هوش‌ مصنوعی استفاده می‌کند و درصدد توسعه این فناوری، مشخصا در سامانه‌های دفاع هوایی با همکاری متحدان آمریکا ازجمله عربستان سعودی است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حمله‌های پهپادی حکومت ایران و حضور شناورهای سپاه پاسداران در آب‌های منطقه، ازجمله عواملی است که موجب توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه فعالیت سنتکام در منطقه شده است. گروه ضربت ۵۹ نیز که در بحرین مستقر است، از این فناوری‌های نوین نظامی استفاده می‌کند.

بیشتر از تکنولوژی