تیراندازی در اورشلیم؛ دست‌کم هفت نفر کشته شدند 

مهاجم به روی افرادی که پس از مراسم شبات در عصر جمعه در حال ترک کنیسه بودند آتش گشود

شماری از مجروحان جراحات جدی دارند- AHMAD GHARABLI / AFP

در جریان حمله و تیر‌اندازی در کنیسه‌ای در شمال اورشلیم در شامگاه جمعه، دست‌کم هفت نفر، از جمله یک زن ۴۰ ساله کشته شدند. 

به گفته پزشکان و امدادگران، در این حمله ۱۰ نفر مجروح شدند که حال یک زن ۷۰ ساله وخیم اعلام شده و شماری دیگر جراحات جدی دارند. 

اورشلیم‌پست نوشته است که مهاجم به روی افرادی که پس از مراسم نماز و دعای شبات در عصر جمعه، در حال ترک کنیسه بودند آتش گشود. 

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، مهاجم مسلح هنگامی که می‌خواست با اتومبیل از محل فرار کند به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله نگرانی از افزایش خشونت میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را، یک روز پس از مرگبارترین حمله اسرائیل به کرانه غربی در سال‌های اخیر، که در جریان آن ۹ فلسطینی کشته شدند، تشدید کرده است. 

 مقام‌های اسرائیلی این حمله را تروریستی خوانده‌اند و رییس پلیس اسرائیل گفته است که حمله اخیر یکی از بدترین موارد در سال‌های اخیر است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قرار است در ساعات آینده بررسی دولت از وقایع را ارائه دهد.

رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که در برخی شهرهای فلسطینی مردم به جشن و آتش‌بازی پرداختند و برخی فلسطینی‌ها حمله اخیر در اورشلیم را انتقام وقایع یک روز قبل در جنین توصیف کردند. 

سخنگوی حماس گفته است: «این عملیات پاسخی است به جنایت جنین و واکنشی طبیعی به جنایات اشغالگری است.»

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که مرد مهاجم از فلسطینی‌های ساکن شرق اورشلیم بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حمله شامگاه جمعه در اورشلیم را محکوم کرد و گفت: «این حمله که به نظر می‌آید تروریستی است را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم. تعهد ما به امنیت اسرائیل خدشه‌ناپذیر است.» 

 رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که در برخی شهرهای فلسطینی مردم به جشن و آتش‌بازی پرداختند و برخی فلسطینی‌ها حمله اخیر در اورشلیم را انتقام وقایع یک روز قبل در جنین توصیف کردند. 

 قبل از این حمله مسلحانه، جنگنده‌های اسرائیل در پاسخ به راکت‌پرانی شبه‌نظامیان فلسطینی، در نخستین ساعات جمعه به غزه حمله کردند. 

بنا بر اعلام نیروهای دفاعی اسرائیل، حملات هوایی بامداد جمعه در غزه یک تاسیسات موشک‌سازی زیرزمینی و یک پایگاه نظامی حماس را هدف قرار داد.

شب گذشته نیز شلیک دو راکت از سمت غزه آژیرهای خطر را در مناطق هم‌مرز با بخش جنوبی کرانه باختری که تحت کنترل حماس است به صدا درآورد.

این راکت‌پرانی پس از آن رخ داد که در حمله روز پنجشنبه نیروهای اسرائیلی به یک اردوگاه آوارگان در جنین در کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی کشته شدند که دو نفر آنان غیرنظامی بودند. این بالاترین رقم تلفات روزانه فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر بوده است.