دردسرهای رحم اجاره‌ای برای الیزابت بنکس

خانم بنکس و همسرش، مکس هندلمن، نویسنده ورزشی و تهیه‌کننده فیلم، دو پسر دارند

هر دو فرزند الیزابت بنکس از طریق رحم اجاره‌ای به دنیا آمده‌اند
Dia Dipasupil / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

الیزابت بنکس (کارگردان و بازیگر آمریکایی) گفته است هنوز هم احساس می‌کند به خاطر بچه‌دار شدن از طریق رحم اجاره‌ای «مورد قضاوت» قرار می‌گیرد.

کارگردان فیلم «فرشتگان چارلی» (Charlie’s Angels)، در مصاحبه اخیر خود با بخش انتخاب پورتر از مجله نت اِ پورتر (Net-a-Porter) درباره مشکلات باروری خویش که با آن دست و پنجه نرم‌ کرده است صحبت کرد.

خانم بنکس و همسرش، مکس هندلمن، نویسنده ورزشی و تهیه‌کننده فیلم، دو پسر دارند: مگنوس ۷ ساله و فلیکس ۸ ساله.

هر دوی این پسران از طریق رحم اجاره‌ای به دنیا آمده‌اند چرا که خانم بنکس توانایی باردار شدن ندارد و به وضعیتی مبتلاست که خود آن را به «دل شکسته» توصیف می‌کند.

ستاره فیلم «بازی‌های گرسنگی» (Hunger Games) اظهار داشت گرچه اکنون افراد در شبکه‌های اجتماعی از این امور صحبت کرده و گروه‌های فیسبوکی مختص به مسائل بارداری بانوان وجود دارد، در گذشته اینها «اموری بود که باید در حلقه‌های کوچک در گوش افراد پچ‌پچ می‌کردید.»

خانم بنکس گفت: «قطعا فکر می‌کنم هنوزم به خاطر کاری که انجام دادم مورد قضاوت قرار می‌گیرم و مردم مختارانه می‌خواهند از زیر دانستن آن شانه خالی کنند، اما من هم احساس نمی‌کنم که هیچ توضیحی به کسی بدهکارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: « اگر داستان من به مردم کمک کند در انجام این کار کمتر احساس تنهایی کنند، آنگاه بی‌نهایت قدردان آن خواهم بود.»

به توضیح سازمان رویان‌شناسی و بارداری انسان (Human Fertilisation and Embryology Authority)‌ دو نوع رحم اجاره‌ای وجود دارد: اجاره کامل رحم (بارداری کامل میزبان حامله) و اجاره جزئی رحم (اجاره رحم به شکل سابق و سنتی).

اجاره کامل رحم وقتی است که هیچ ارتباط ژنتیکی میان مادر رحم اجاره‌ای با بچه‌ای که باردار است وجود ندارد در حالی که در اجاره جزئی رحم تخمک‌های رحم اجاره‌ای با اسپرم پدر مورد نظر باردار می‌شود.

دلایل استفاده از رحم اجاره‌ای می‌تواند شامل شکست باروری از طریق لقاح مصنوعی، سقط مکرر جنین، فقدان و یا از دست دادن رحم باشد.

در بریتانیا، گرچه غیرقانونی است که به کسی پول داد تا رحم وی را اجاره کرد، اما انتظار می‌رود والدین در آینده تمام مخارج فرد را بپردازند که به طور میانگین از ۷ تا ۱۵ هزار پوند هزینه بر می‌دارد.

پیشتر در سال جاری میلادی، گابریل یونیون بازیگر اظهار داشت اجاره رحم برای حمل فرزندش باعث شد احساس کند «تسلیم شکست شده است.»

در سال ۲۰۱۸، ستاره فیلم «انجامش بده» (Bring It On) به بیماری ادنومیوسیس (adenomyosis) مبتلا شد که طی آن سلول‌های مخاطی رحم در ماهیچه دیوار داخلی رحم یافت می‌شوند که ممکن است باعث خون‌ریزی شدید و ایجاد درد شود.

 خانم یونیون به مجله ومنز هلث (Women’s Health) گفت: «آن زمان بیشتر از همه چیز فقط می‌خواستم خودم کودک خویش را حمل کنم. ایده اجاره یک رحم مانند این بود که در برابر این شکست تسلیم شوم.»

این بازیگر ۴۷ ساله فاش ساخت که پیش از آن حداقل ۸ بار سقط جنین داشته و سه سال تحت مداوای پزشکی بی‌حاصل از طریق لقاح مصنوعی قرار گرفته است.

بیشتر از زندگی