تازه‌ترین تخمین‌ها از میزان مشارکت مردم ایران در اعتراض‌های سراسری

در مجموع ۷۶ درصد از پاسخگویان گفته‌اند خود یا یکی از اعضای خانواده‌ آن‌ها در اعتراض‌ها شرکت داشته‌اند

حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی گفته‌اند که در اعتراض‌های سراسری چهار ماه گذشته در ایران شرکت کرده‌اند.

این نظرسنجی را سایت «داده‌های باز ایران» انجام داده است که نشان می‌دهد سهم مردان در این حضور خیابانی ۷۳ درصد و سهم زنان هم  ۲۷ درصد بوده است.

این وبسایت غیردولتی در معرفی خود نوشته است:«پایگاه داده‌ باز ایران ابتکار مشترک افراد و سازمان‌هایی است که به موضوع داده‌ باز و شفافیت علاقه‌مندند.»

فراخوان برای شرکت در این پیمایش آنلاین از ۵ تا ۱۵ آذرماه  ۱۴۰۱ در دسترس کاربران بوده است و به گفته سایت «داده‌های باز ایران» حدود هزار و ۸۰۰ نفر در آن شرکت کردند.

۴۱ درصد از این شرکت‌کنندگان گفته‌اند برای حضور در اعتراض‌ها به محله‌های دیگر رفته‌اند و حدود یک‌سوم از پاسخگویانی که در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که مجروح شده‌اند.

افراد متاهل بیشتر در محله خود به اعتراض‌ها پیوسته‌اند، حال آنکه بیشتر افراد مجرد هم در محلات دیگر و هم در محل خود در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند.

بخش دیگری از این پیمایش آشکار می‌کند افراد مجرد یا در حال حاضر بدون همسر (طلاق گرفته، جداشده و همسر فوت کرده) در مجموع بیش از افراد متاهل در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند.

نرخ مشارکت متاهل‌ها در این اعتراض‌ها ۴۸ درصد، مجرد‌ها ۴۵ درصد و سابقا متاهل هم ۷ درصد تعیین شده است.

این پیمایش همچنین آشکار می‌کند ۵۷ درصد از پاسخگویان گفته‌اند دست‌کم یکی از اعضای خانواده آن‌ها در اعتراض‌های اخیر شرکت کرده است.

در مجموع ۷۶ درصد از پاسخگویان گفته‌اند خود یا یکی از اعضای خانواده‌ آن‌ها در اعتراض‌ها شرکت داشته‌اند و در مقابل ۲۴ درصد گفته‌اند خود آنان و هیچ‌یک از اعضای خانواده‌شان در خیابان‌ها حاضر نشده‌اند.

۵۵ درصد از پاسخگویانی که در اعتراض‌های اخیر شرکت کرده‌اند، گفته‌اند در فاصله‌ یک ماه پس از مرگ مهسا امینی در خیابان‌ها حاضر شده‌اند و ۴۵ درصد هم گفته‌اند در فاصله دو ماه پس از مرگ مهسا در اعتراضات خیابانی شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷۱ درصد از پاسخگویانی که در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند نیز گفته‌اند ۱۰ بار یا کمتر از ۱۰ بار و ۲۹ درصد دیگر گفته‌اند بیشتر از ۱۰ بار در خیابان‌ها حضور یافته‌اند.

دفعات شرکت مردان در اعتراض‌ها بیش از تعداد دفعات شرکت زنان و دفعات شرکت افراد بدون تحصیلات دانشگاهی در اعتراض‌ها بیش از دفعات شرکت افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است.

۲۹ درصد از پاسخگویان شرکت‌کننده در اعتراض‌ها گفته‌اند به‌تنهایی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند در حالی که ۳۹ درصد آنان می‌گویند کسی یا کسانی با آنان همراه بوده‌اند.

۳۲ درصد از پاسخگویان هم گفته‌اند گاهی به‌تنهایی و گاه به همراه فرد دیگری در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند.

این پیمایش همچنین آشکار می‌کند زنان بیشتر با همراهی دیگران به اعتراض‌ها پیوسته‌اند، حال آنکه مردان بیشتر به‌تنهایی یا گاهی همراه با دیگران در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند.

افراد دارای شغل دائمی، بیشتر با همراهی دیگران در اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند و افراد دارای مشاغل قراردادی و موقت، بیشتر به‌تنهایی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.

نتایج این پیمایش در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر در یکی از بولتن‌های خبرگزاری فارس شمار معترضان خیابانی حدود ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.

اعتراض‌‌های سال ۱۴۰۱، یکی از گسترده‌ترین و فراگیر‌ترین اعتراض‌ها در ایران علیه کلیت جمهوری اسلامی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایران و جمهوری اسلامی را وارد مرحله دیگری کرد.

در نشستی که به‌تازگی انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار کرد هم محمدحسین شریف‌زادگان، یکی از اساتید دانشگاه، گفت: «جامعه ایران وارد یک چرخش مفهومی شده که با شیوه حکمرانی کنونی ناسازگار است و این شرایط برگشت‌ناپذیر است.»

شریف‌زادگان افزود که اعتراض‌های اخیر «در جنبه خارجی به انزوای سیاسی ایران انجامیده و نقش ایرانیان خارج علیه حکومت تقویت شده است.»

علی ربیعی، وزیر پیشین کار و رفاه اجتماعی، نیز در این جلسه اعتراف کرد در‌پی اعتراض‌های اخیر «امکان دستیابی به توافق هسته‌ای دشوار شده و این موضوع انتظارات تورمی و تاثیر در مبادلات تجاری و امنیت سرمایه‌گذاری را به‌طور مضاعف تحت تاثیر قرار داده است.»

ربیعی پیش‌بینی کرد که جامعه ایران در آینده با «افزایش نرخ ارز، تورم و کاهش مبادلات تجاری روبرو می‌شود و کیک اقتصاد کوچک‌تر و قدرت خرید مردم کمتر و فقر گسترده‌تر» خواهد شد.

او اضافه کرد: «بحران مشروعیت مهم‌ترین تاثیر اجتماعی این ناآرامی‌ها بوده است و عده‌ای دیگر معتقدند ساختارها باید به‌طور بنیادین تغییر کنند.»