فیلم هالیوودی قندهار در آستانه اکران

مبارزه با تروریسم و جنگ افغانستان، سوژه تازه‌ای در سینمای جهان شده است

 فیلم قندهار، با کارگردانی  ریک رومن وو، بار دیگر حضور  ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را به نمایش می‌گذارد- www.thewrap.com

 

جرارد باتلر، بازیگر معروف هالیوود که این روزها با فیلم هواپیما بر پرده سینماهای جهان قرار گرفته است، چند هفته بعد با فیلم قندهار سالن‌های سینما را پر از تماشاگر خواهد کرد.

 فیلم قندهار با کارگردانی ریک رومن‌وو، حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را بار دیگر از کادر دوربین سینما به نمایش می‌گذارد. جرارد باتلر در نقش تام هریس، مامور مخفی سیا (CIA)، بازی می‌کند که همراه با مترجم افغانش، در منطقه‌ای اطراف شهر قندهار در جنوب افغانستان گیر افتاده است و باید برای رسیدن به یک محل امن با تروریست‌ها بجنگد.

او همچنین باید خود را از دسترس نیروهای ویژه نخبه که قصد شکار کردن آن‌ها را دارند هم دور نگاه دارد. در کنار جرارد باتلر، چند چهره آسیایی مانند علی فضل، بازیگر هندی و نوید نگهبان، بازیگر ایرانی- آمریکایی در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. چند بازیگر دیگر که به نظر می‌رسد ایرانی یا افغان باشند، مانند بهادر فولادی، فرزاد اسدی، احمد نصیری و فیضان منور، نیز در این فیلم‌ حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فیلم‌نامه قندهار را میچل لافورچون (Mitchell lafortune) نوشته شده است. میچل که سال‌ها در آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) کار کرده‌، دو بار برای حمایت از عملیات‌ جنگی آمریکا در افغانستان خدمت کرده است. او علاقه‌مند بود که واقعیت سیاست‌های آمریکا و وضعیت پیچیده خاورمیانه را در فیلم‌هایش به تصویر بکشد. فیلم‌نامه قندهار‌، همین آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است.

موضوع ساخت فیلم قندهار نخستین بار در سال ۲۰۲۰ مطرح شد. در آن زمان رسانه‌ها گزارش دادند که جرارد باتلر در فیلم قندهار بازی خواهد کرد و در همان زمان مشخص شد که رومن ریک وو، کارگردان فیلم مشهور فرشته سقوط می‌کند (ANGEL HAS FALLEN)، نیز مسئولیت کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. جالب است که فرشته سقوط می‌کند نیز کار مشترک رومن ریک وو و جرارد باتلر بوده است. فیلم‌برداری قندهار اول دسامبر سال ۲۰۲۱ در عربستان سعودی آغاز شد. علی فضل و نوید نگهبان نیز در همان روزهای اول فیلم‌برداری، به گروه بازیگران پیوستند و نینا توسن وایت و بهادر فولادی نیز یک ماه بعد به تیم ملحق شدند. کار فیلم‌برداری قندهار در ژانویه سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و فیلم برای تدوین پایانی آماده شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، قندهار قرار است در ۲۶ مه ۲۰۲۲ در آمریکا اکران شود. شرکت (Thunder Road Films) حق پخش این فیلم در آمریکا را به دست آورده است. هرچند مبلغ این قرارداد به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما گفته می‌شود یک مبلغ هشت رقمی است و همچنین هم‌زمان با پخش فیلم در آمریکا، در بریتانیا نیز روی پرده‌های سینما می‌رود.

فیلم‌هایی با سوژه جنگ افغانستان، به‌صورت مستمر گیشه‌ها را گرم نگاه داشته‌اند، نه‌تنها سینمای آمریکا که بیشتر کشورهای جهان با سوژه جنگ افغانستان فیلم ساخته‌اند. شاید یکی از زیباترین فیلم‌ها با سوژه افغانستان فیلم ۳۰ دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty) باشد. این فیلم جست‌وجوی یک تیم از نیروهای ویژه آمریکایی، برای یافتن بن‌لادن را نشان می‌دهد. همچنین فیلم دیگری به نام ۱۲ قوی (12 STRONG) با بازیگری کریس همسورث، هنرپیشه مشهور هالیوود ساخته شده است که روزهای اول جنگ آمریکا علیه طالبان را به نمایش می‌گذارد. سینمای هند نیز چند فیلم با محتوای جنگ با تروریسم که افغانستان محور آن است، ازجمله فیلم فرار از طالبان و کابل اکسپرس ساخته است.

امروزه جنگ با تروریسم در اشکال مختلف، به سوژه داغ جهان تبدیل شده است و نه‌تنها حوزه سیاست که حتی هنر نیز متاثر از این چالش بزرگ قرن ۲۰ و ۲۱ است. فقط حوزه سینما نیست که بخشی از تولیداتش را به جنگ با تروریسم اختصاص داده است، بلکه هنرهایی مانند نقاشی، معماری و حتی ادبیات نیز درگیر مبارزه بی‌امان جهان با تروریسم‌اند.

بیشتر از فیلم