بقایای شهر روم باستان در ساحل شرقی نیل کشف شد

گمان می‌رود که این شهر کشف‌شده بخشی از شهر باستانی تبس یا طیبه بوده است

رومیان  از ۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۰ پس از میلاد مسیح در این منطقه حضور داشتند- Ministry of Tourism and Antiquities/Facebook

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز سه‌شنبه، ۲۴ ژانویه (۴ بهمن)،  اعلام کرد که باستان‌شناسان این کشور در حین حفاری منطقه باستانی تاریخی اقصر، یک شهر مسکونی کشف کرده‌اند که قدمت آن به دوران حکومت رومیان بر مصر برمی‌گردد. 

این شهر در کرانه شرقی اقصر در امتداد نیل، در نزدیکی معبد معروف این منطقه کشف شد. رومیان  از ۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۰ پس از میلاد مسیح در این منطقه حضور داشتند. 

بنا به بیانیه مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، گمان می‌رود که این شهر کشف‌شده بخشی از شهر باستانی تبس یا طیبه بوده است. در میان یافته‌ها، بقایای چندین خانه و دو برج کبوترخانه وجود دارد که به اعتقاد گروه تحقیقاتی، قدمت آن به قرن دوم یا سوم پس از میلاد بازمی‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دکتر فتحی یاسین، مدیرکل آثار باستانی مصر علیا، در حفاری‌ها در داخل برج‌های کبوتر، بقایای ظروف سرامیکی یافت شد که به اعتقاد او، از آن‌ها به منزله لانه‌های موقت برای کبوترها استفاده می‌شد.

بقایای چندین کارگاه ساخت و ذوب فلزات نیز کشف شد. در داخل کارگاه‌ها تعدادی دیگ، کتری آب، قمقمه، سفال و سکه‌های رومی از جنس مس و برنز یافت شد.

بر اساس این بیانیه، حفاری منجر به کشف این شهر، سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد. در حفاری‌‌های قبلی در این منطقه، پیش‌تر تعدادی آثار بیزانسی، سکه‌های رومی بیشتر، بخشی از یک دیوار، و یک انبار قدیمی که قدمت آن به دوره روم می‌رسد، کشف شده بود.

تبس از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین شهرهای مصر باستان بود که منطقه اقصر امروزی اینک روی بقایای آن قرار دارد و دوره‌های طولانی در دوران پادشاهی‌های میانه و جدید، پایتخت مصر بود. در بسیاری از دوره‌های تاریخ مصر باستان، این شهر یک مرکز مذهبی و مورد احترام بود. سال ۱۹۷۹، یونسکو این منطقه  باستانی را بخشی از «میراث جهانی» طبقه‌بندی کرد.

مصطفی وزیری از کار هیات‌های باستان‌شناسی مصر در سال جاری ستایش کرد و افزود که حفاری‌های بیشتری در این مکان انجام خواهد شد، زیرا اعتقاد بر این است که آثار بیشتری در این منطقه وجود دارد.

بیشتر از جهان