سارا خادم، الهام‌بخش نخست‌وزیر اسپانیا

شطرنج‌باز ایرانی به روزنامه ال‌پاییس از دلایل مهاجرت و اهداف آینده‌اش گفته است

به گزارش ال پاییس، سارا خادم آیند درخشانی داشت، ولی بعد از اینکه تصمیم گرفت با یک پیام ویدیویی از مهاجرت علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز نوجوان ایرانی به فرانسه حمایت کند، به دردسر افتاد- Moncloa Palace/ Borja Puig de la Bellacasa /Handout via REUTERS

ورزش برای زنان در ایران آرامش و رهایی ندارد، بلکه چه ورزش ساده و روزمره و چه ورزش حرفه‌ای برای زنان، سرشار از محدودیت‌هایی است که جمهوری اسلامی حاکم کرده است، چنان‌که بسیاری از زنان ورزشکار ایرانی خسته از قوانین و دستورهای سخت‌گیرانه مجبور می‌شوند مهاجرت کنند، یا با ساده‌ترین تصمیم‌های شخصی مثل انتخاب پوشش یا کنار گذاشتن حجاب اجباری، با تهدید و محرومیت و دردسرهای امنیتی مواجه می‌شوند.

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای پس از مهاجرت، کار دشواری برای ادامه زندگی حرفه‌ای دارند و با مهاجرت، فرصت‌های حرفه‌ای را ممکن است سخت‌تر به دست بیاورند، اما آنچه آن‌ها را به تصمیم مهاجرت می‌رساند، احساس آزادی برای خود و خانواده‌شان است.

سارا خادم‌الشریعه که دوست دارد او را از این پس سارا خادم بنامند، یکی از ده‌ها ورزشکاری است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته تصمیم گرفت از ایران مهاجرت کند. شطرنج‌باز ۲۵ ساله ایرانی بعد از کشته شدن مهسا امینی و در همراهی با اعتراضات سراسری ایران، در مسابقات آلماتی قزاقستان در ماه دسامبر بدون حجاب شرکت کرد. او بعد از دریافت هشدار برای بازگشت به ایران، تصمیم گرفت با همسر و پسر ۱۰ ماهه‌اش به اسپانیا مهاجرت کند.

خادم، چهارشنبه ۲۵ ژانویه، با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در کاخ مونکلوا ملاقاتی داشت. ویدیویی از این ملاقات منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند و بعد از آن پشت یک میز می‌نشینند تا شطرنج بازی کنند.

سانچز در حساب توییترش دراین‌باره نوشت: «ملاقات با این خانم برایم الهام‌بخش بود و خیلی از او آموختم. زنان ورزشکار حمایت من را دارند. شما الگویی هستید که به ساختن یک دنیای بهتر کمک می‌کند.»

سارا خادم درباره حضور بدون حجابش در قزاقستان به روزنامه گاردین گفت: «اگر با روسری رفته بودم، احساس می‌کردم به مردم بی‌وفا بوده‌ام.» او در مصاحبه با «آل پاییس» هم گفت: «با حجاب، احساس می‌کنم که خودم نیستم.»

سارا درباره دلایل مهاجرتش به این روزنامه اسپانیایی گفت: «باید اعتراف کنم که احساس دوگانه‌ای دارم. صادقانه بگویم که قبل از تولد فرزندمان هرگز به مهاجرت از ایران فکر نمی‌کردیم. من به خاطر مسابقات شطرنج بیشتر روزهای سال در سفر بودم. می‌دانید، شرایط در خاورمیانه بی‌ثبات است و بیشتر مردم نیاز به کشور ثانویه‌ای دارند تا در صورت بد شدن وضعیت به آنجا بروند. من به خاطر حضورم در مسابقات شطرنج مشکلی برای دریافت ویزا نداشتم. همسرم هم تابعیت دوگانه ایرانی‌- کانادایی دارد. ما به این فکر افتادیم که به جایی برویم که سام بتواند از خانه بیرون برود و بدون نگرانی بازی کند. اسپانیا بهترین انتخاب بود و دیدن خوشحالی پسرم ما را هم خوشحال می‌کند. مردم اسپانیا شبیه ایرانی‌ها خونگرم‌اند و همه با ما رفتار مهربانانه‌ای دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او امیدوار است که تصمیم به مهاجرت و مسابقه بدون حجاب، آسیبی به خانواده‌اش نزند: «امیدوارم که آن‌ها تحت فشار قرار نگیرند، چون این یک تصمیم شخصی بود.»

به گزارش آل پاییس، سارا خادم آینده درخشانی داشت، ولی بعد از اینکه تصمیم گرفت با یک پیام ویدیویی از مهاجرت علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز نوجوان ایرانی، به فرانسه حمایت کند، به دردسر افتاد. او درباره این اتفاق گفت: «وقتی فیروزجا تصمیم به مهاجرت گرفت از او حمایت کردم و فکر می‌کنم موفقیت او در شطرنج (حضور در رتبه چهارم جهان در ۱۹ سالگی) نشان می‌دهد که تصمیم درستی گرفت. اگر بگویم که من بابت این حمایت مجازات شدم کمی اغراق است، ولی آن‌ها از این اتفاق خوشحال نشدند.» او چند روز بعد از انتشار این ویدیو از حضور در فستیوال شطرنج جبل‌الطارق در اسپانیا منع شد.

سارا خادم درباره اهداف آتی‌اش گفت: «همچنان با پرچم ایران در مسابقات شرکت خواهم کرد. هدف کوتاه‌مدت من این است که به جمع ۱۰ شطرنج‌باز برتر زن جهان برسم (او در حال حاضر هفدهم است). همچنین دوست دارم که در مسابقات زنده اینترنتی شرکت کنم. از مدت‌ها قبل این فکر را در سر داشتم، ولی نمی‌خواستم با حجاب مسابقه بدهم.»

بیشتر از ورزش