شکافتن کیف‌های چند هزار دلاری ارزش واقعی آن‌ها را برملا می‌کند

پرادا، گوچی، شانل، لوئه‌وه، دکتر مارتن و فسیل تعدادی از نام‌های تجاری مطرحی‌اند که زیر تیغ ییلماز رفته‌اند

instagram/tanner.leatherstein

یک جوان اهل ترکیه راه جالبی برای شهرت و پول درآوردن پیدا کرده است: پاره کردن کیف‌های چرمی گران‌قیمت خانه‌‌های مد مشهور جهان.  

میلیون‌ها نفر ولکان ییلماز را در حال پاره کردن کیف‌های شانل و دیور تماشا می‌کنند تا بدانند آیا واقعا ارزشش را دارد برای داشتن یک کیف خاص صدها دلار پول خرج کنند؟ 

ولکان ییلماز، مرد ۳۶ ساله‌ای که با نام کاربری TannerLeatherstein@ در تیک‌تاک فعالیت می‌کند، بیش از ۵۷۰ هزار دنبال‌کننده دارد که ویدیوهای او را در حال بریدن چرم، جدا کردن درزها و بررسی کیفیت برخی از گران‌ترین کیف‌های طراحان جهان تماشا می‌کنند.

ییلماز اغلب قبل از اینکه بگوید که به اعتقاد او هزینه چرم و ساخت این اقلام از جمله کیف پول، کیف دستی و کفش چقدر بوده است، از بینندگانش می‌پرسد: «می‌ارزه؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از ویدیوهای او که در آن درزهای یک کیف پول نو شنل به قیمت حدود ۱۲۰۰ دلار را می‌شکافد تا مشخص کند هزینه مواد و ساخت آن تنها ۱۳۰ دلار است، بیش از دو میلیون بازدید داشته است.

او می‌گوید: «به‌عنوان یک مصرف‌کننده باید بدانید که چرم یا مهارت به‌کاررفته چقدر هزینه دارد و از مبلغی که می‌پردازید، کسر کنید. چرم ارزان نیست، اما نجومی هم گران هم نیست. اگر قیمت بسیار بالایی می‌بینید، پس باید بدانید که برای اسم و مارک است، نه چرم.»

پرادا، گوچی، شانل، لوئه‌وه دکتر مارتن و فسیل تعدادی از نام‌های تجاری مطرحی‌اند که زیر تیغ ییلماز رفته‌اند.

او برای اطمینان از کیفیت چرم یک آزمایش خراش انجام می‌دهد و برای بررسی مقاومت در برابر خراش و آب، پارچه را می‌برد. همچنین بخش‌هایی از چرم را می‌سوزاند تا وضعیت دباغی و رنگرزی را ارزیابی کند.

او حین بررسی و تکه‌تکه کردن یک کیف گوچی دیونیزوس سوپر مینی (Gucci Dionysus Super Mini) گفت: «بر اساس براورد من، برای پوشش چرم ۳۵ دلار کافی است. این یک کاردستی پیچیده است، بنابراین ۸۰ دلار هم برای ساخت آن نظر می‌گیرم؛ بنابراین در کل ۱۱۵ دلار باید بتواند هزینه مواد و ساخت را پوشش دهد. من برای این کیف هزار و ۱۰۰ دلار پرداخت کردم. اما، البته این کیف گوچی است؛ اسم‌ورسم دارد.»

ییلماز در سال ۲۰۰۹ از ترکیه به ایالات متحده مهاجرت کرد و به عنوان راننده تاکسی در شیکاگو مشغول به کار شد. او سپس با همسر و دو فرزندش در دالاس ساکن شد و شرکت کالاهای چرمی خود را راه‌ انداخت. او تولیدات خود را هم مرتب جلو دوربین تخریب و بررسی می‌کند.

طرفداران حساب تیک‌تاک او کیف‌های قدیمی خود را برایش می‌فرستند تا ببینند چقدر بادوام‌اند؛ او در یکی از ویدیوهای جدیدش یک کیف کوچ ۲۰ ساله و یک چمدان قدیمی مایکل کورس را برش می‌دهد.

او به دنبال‌کننده‌های خود درباره معنای اصطلاحات مختلف صنعت چرم و همچنین چرم کاکتوس، آزمایش استون و نحوه پاک کردن لکه‌های جوهر آموزش می‌دهد.

بیشتر از مُد و زیبایی