کشف روش جدید برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی

اطلاعات به دست آمده این امکان را می‌دهد که درباره زمان و مکان وقوع شعله‌های خورشیدی، پیش‌بینی‌های بهتری انجام شود

این رویدادهای جوی فضایی به روش‌های مختلفی بر زمین اثر می‌گذارند - AFP

ستاره‌شناسان دریافته‌اند که فلش‌های عجیب نور در جو بالایی سوزان خورشید می‌تواند به پیش‌بینی بهتر زمان و مکان انفجار خورشیدی بعدی کمک کند.

پژوهشگران، از جمله «کی‌دی لکا» از انجمن تحقیقاتی نورت‌وست (NWRA) در کلرادو، ایالات متحده، سیگنال‌های کوچکی در لایه‌های بالایی جو خورشید - تاج - کشف کردند.

این مقاله که اخیرا در «استروفیزیکال ژورنال» منتشر شد، نشان داد که این جرقه‌ها می‌توانند به شناسایی مناطقی از خورشید کمک کنند که احتمال بیشتری برای تولید شراره‌های خورشیدی یا فوران‌های پرانرژی نور و ذرات آزادشده از خورشید دارند، که چنانچه در مسیر زمین قرار گیرند، بالقوه می‌توانند موجب قطعی برق شوند.

دانشمندان دریافتند که تاج خورشیدی در بالای مناطق در آستانه شعله‌ور شدن‌، فلش‌های نوری در مقیاس کوچک، شبیه به جرقه‌های کوچک پیش از فوران‌های بزرگ آتش، تولید کرد.

آن‌ها به این باور رسیدند که این یافته‌ها می‌تواند به پیش‌بینی بهتر شراره‌های خورشیدی و طوفان‌های آب‌وهوای فضایی منجر شود، که شرایط مختل‌شده در فضا به شمار می‌روند و فعالیت خورشیدی موجب آن شده است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص شده است که این رویدادهای جوی فضایی به روش‌های مختلفی، از جمله با ایجاد شفق‌های قطبی، به خطر انداختن فضانوردان، اختلال در ارتباطات رادیویی و حتی ایجاد خاموشی‌های بزرگ برق، بر زمین اثر می‌گذارند.

دکتر لکا در اظهاراتی گفت: «نتایج ما ممکن است نشانه جدیدی به ما بدهد تا تشخیص دهیم که کدام مناطق فعال، احتمالا به زودی شعله‌ور می‌شوند و کدام نواحی طی یک دوره زمانی آتی، آرام خواهند ماند.

دانشمندان از پایگاه تازه‌تاسیس داده‌های تصویری از مناطق فعال خورشید استفاده کردند که رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) آن‌ها را ثبت کرده است.

این پایگاه داده‌ها، بیش از هشت سال تصویر ثبت‌شده را از مناطق فعال، در نور فرابنفش و فرابنفش فرین تلفیق می‌کند.

تصاویر ترکیب‌شده می‌توانند استفاده از داده‌های سامانه تصویربرداری جوی (AIA) را در رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) به منظور بررسی‌های آماری بزرگ برای دانشمندان آسان‌تر کنند.

کارین دیساوئر، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، گفت: «نخستین بار است که پایگاه داده‌ای مانند این، به راحتی در دسترس جامعه علمی است، و این برای بررسی بسیاری از موضوعات، نه فقط نواحی فعال آماده شعله‌ور شدن، بسیار مفید خواهد بود.»

دانشمندان گفتند که این مطالعه می‌تواند به مدل‌های پیش‌بینی بهتری منجر شود که قادرند بین مناطقی در خورشید، که احتمالا رخداد فوران ایجاد خواهند کرد، و مناطقی که فوران ایجاد نخواهند کرد، تفاوت قائل شود.

دکتر دیساوئر افزود: «در آینده، ترکیب همه این اطلاعات از سطح تا تاج، به پیش‌بینی‌کنندگان امکان خواهد داد که درباره زمان و مکان وقوع شعله‌های خورشیدی،  پیش‌بینی‌های بهتری انجام دهند.»

© The Independent

بیشتر از علوم