العلا بزرگ‌ترین موزه زنده جهان خواهد شد

بیش از یک هزار و ۵۸۰ قلاده حیوان وحشی به سه منطقه حفاظت‌شده طبیعی منتقل خواهند شد

عربستان سعودی با اجرای یکی از فراگیرترین طرح‌های حمایت از حیات وحش، العلا را به بزرگ‌ترین موزه زنده جهان تبدیل می‌کند. هدف این طرح انتقال بیش از یک هزار و ۵۸۰ قلاده حیوان وحشی به سه منطقه حفاظت‌شده طبیعی است.

رسانه‌های محلی عربستان سعودی گزارش دادند کمیسیون سلطنتی العلا (آرسی‌یو) برنامه‌ای را برای تبدیل العلا به بزرگ‌ترین موزه زنده در جهان آغاز کرده است. هدف این برنامه اسکان مجدد حیات وحش شامل بیش از یک هزار و ۵۸۰ حیوان وحشی متعلق به چهار دسته بز کوهی، غزال ریم، اوریکس عربی (تیزشاخ عربی) و بز کوهی در سه منطقه حفاظت‌شده طبیعی در استان العلا خواهد شد.

این کارزار اسکان مجدد برای کمیسیون سلطنتی العلا بزرگ‌ترین در نوع خود و از این قرار است: تعیین آمادگی منطقه، نظارت بر حیوانات اسکان داده‌شده، تمرکز بر مطالعات علمی و آماده‌سازی برای کارزارهای بعدی اسکان مجدد حیوانات در العلا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عنوان بخشی از این کارزار، این کمیته برای نخستین بار در منطقه برای حیوانات سم‌دار از یک قلاده سبک‌ که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، استفاده خواهد کرد.

این کارزار در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، ابتکار سبز سعودی و ابتکار سبز خاورمیانه فعالیت می‌کند و هدف آن تبدیل العلا به بزرگ‌ترین موزه زنده در جهان و در عین حال، حفظ میراث زیست محیطی و تاریخی آن است.

به گفته عمرو المدنی، مدیرعامل کمیسیون سلطنتی العلا، طرح‌های اجراشده در العلا «استراتژی توسعه متوازن را به عنوان بخشی از تعهد گسترده‌تر برای تبدیل شدن به یک موزه زنده برای جهان و یک مرکز جهانی برای پروژه‌های فرهنگ، میراث، هنر و اکوتوریسم در درجه اول قرار می‌دهد».

المدنی افزود: «ما از کارشناسان سراسر جهان دعوت می‌کنیم در این راه به ما بپیوندند... ما نه تنها درهای خود را به روی مسافرانی که از ویزای توریستی جدید عربستان سعودی بهره می‌برند، باز کردیم، بلکه زیرساخت‌هایی ارائه کرده‌ایم که برای رشد بسیار مهم‌اند.»

العلا در این ماه، میزبان اولین کنفرانس هگرا و برندگان جایزه نوبل خواهد بود و در جریان آن، برخی متفکران جهانی در منطقه تاریخی تمدن نبطی، اولین منطقه میراث جهانی یونسکو در عربستان سعودی، گرد هم خواهند آمد.

طرح اصلی العلا در دهمین مجمع جهانی شهری سازمان ملل متحد اعلام شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ تعداد گردشگران این منطقه که جزو میراث جهانی یونسکو طبقه‌بندی شده است، به خاطر زیبایی‌های طبیعی، مناطق تاریخی و گورهای باستانی آن، به  دو میلیون بازدیدکننده برسد.

بیشتر از زندگی