افزایش حملات «تحریک طالبان پاکستان»: تقریبا یک حمله در روز

گفته می‌شود که حکومت طالبان با «تحریک طالبان پاکستان» روابط نزدیک دارد

تحریک طالبان پاکستانی به نیروهایش دستور داد که حملات بالای نظامیان را از سر بگیرند- ASIF HASSAN / AFP

گروه «تحریک طالبان پاکستان» با پایان مهلت آتش‌بس با حکومت این کشور، تقریبا روزانه حملاتی علیه نیروهای نظامی در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان انجام می‌دهد.

به گزارش اینترنشنال‌نیوز، در حمله افراد وابسته به گروه طالبان پاکستانی روز شنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه)، در ایست بازرسی درمنطقه‌ دهری زرداد در ایالت خیبرپختونخوا، دو نیروی نظامی کشته شدند و یک تن دیگر زخمی شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروی نظامی زخمی‌شده پاکستانی به‌دلیل وخامت حالش در بیمارستانی در شهر پیشاور بستر شده است.

سهیل خالد، از نیروهای نظامی پاکستان، گفت که مهاجمان مسلح پس از تیراندازی به این سه نظامی، از محل متواری شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که یکی از افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستانی نیز در این رویداد کشته شده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مهاجمان به خانه مسکونی یکی از کارکنان اداره مبارزه با تروریسم پاکستان در روستای «کاگا والا» حمله کردند، اما این حمله تلفات جانی در پی نداشته است.

روز پنجشنبه، ۲۹ دی (۱۹ ژانویه)، نیز در حمله‌ای در یک ایست بازرسی، دو نیروی نظامی پاکستان و یک شهروند غیرنظامی کشته شدند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مهاجمان به ایست بازرسی در ایالات خیبر پختونخوا تیراندازی کردند و با استفاده از مواد منفجره، باعث آتش‌سوزی در ایستگاه پلیس شدند. به گفته مقام‌های پاکستانی، یک مهاجم انتحاری وارد پاسگاه شد و خودش را منفجر کرد.

با پادرمیانی حکومت طالبان افغانستان، چندین دور گفت‌وگوهای صلح میان حکومت پاکستان و گروه «تحریک طالبان» این کشور در شرق افغانستان برگزار شد و به آتش‌بس کوتاهی انجامید، اما این آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۲ شکسته شد.

پس از آن، تحریک طالبان پاکستانی حملات خود را شدت بخشید و به نیروهایش دستور داد که حمله به نظامیان را از سر گیرند. 

مقام‌های ارشد پاکستان ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه‌های امن دارد و حکومت طالبان باید در راستای مبارزه با این گروه، با پاکستان همکاری کند. اما حکومت طالبان از مقام‌های پاکستانی خواسته است که بر سر آتش‌بس با تحریک طالبان این کشور به توافق برسند.

پیش‌تر، رسانه‌های پاکستان گزارش داده بودند که حکومت طالبان به مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که تمرکز آنان روی سرکوب داعش است، نه تحریک طالبان پاکستانی.

گروه داعش تلاش می‌کند که با ادامه حمله‌های مسلحانه، انتحاری و انفجاری، حکومت طالبان را در افغانستان به چالش بکشد.

گفته می‌شود که حکومت طالبان افغانستان روابط نزدیکی با گروه تحریک طالبان پاکستانی دارد. طبق برخی گزارش‌ها، در جریان جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان و نیروهای غربی حامی آن، نیروهای تحریک طالبان پاکستان نیز در کنار طالبان افغان می‌جنگیدند.

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. پس از سرنگونی حکومت افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت این گروه در پاکستان افزایش یافت.

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند که با پیروزی طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان نیز جسورتر شده است.

مقام‌های حکومت سابق افغانستان به پاکستان هشدار داده بودند که سرمایه‌گذاری روی گروه‌‌های تروریستی باعث خواهد شد که آتش جنگ در این کشور نیز مانند افغانستان شعله‌ور شود.

بیشتر از