گوئن استفانی: از فرهنگ ژاپن سوءاستفاده نکرده‌ام

استفانی می‌گوید ترانه «دختران هاراجوکو» نمادی از تحسین فرهنگ ژاپنی است

گوئن استفانی در کنار مدل‌های برند تبلیغاتی‌اش «هاراجوکو لاورز»، سپتامبر ۲۰۱۵- VALERIE MACON / AFP

گوئن استفانی در برابر اتهام سوءاستفاده فرهنگی از سنت هاراجوکوی ژاپن، از خودش دفاع کرده است.

حدود پانزده سال پیش، گوئن استفانی، در ترانه‌ای به نام «دختران هاراجوکو» که بخشی از نخستین آلبوم تک نفره‌اش بود، از گروهی دختر جوان رقصنده که «دختران هاراجوکو» شناخته می‌شدند در ویدیوی ترانه‌اش استفاده کرد. استفانی تمام تبلیغات مربوط به آن ترانه را روی فرهنگ ژاپنی متمرکز کرد و پس از آن، باز هم با استفاده از فرهنگ هاراجوکوی ژاپن، کلکسیون لباس و عطر هاراجوکوی خودش را راه انداخت. 

اما استفانی در مصاحبه‌ای که اخیرا با نشریه «بیلبورد» داشت، گفته است که تم «دختران هاراجوکو» نه یک سوءاستفاده فرهنگی، بلکه نمادی از تحسین فرهنگ ژاپنی بوده است.

استفانی ۵۰ ساله می‌گوید: «وقتی ویدیوی این ترانه منتشر شد، فکر کردم مردم می‌فهمند که این تعظیم هنری و عملی در برابر فرهنگی است که من سخت شیفته آن هستم. این آلبوم مثل یک رویا بود. فکر کردم چیزی خواهم ساخت که هرگز فکر نمی‌کردم ممکن باشد؛ این که من در آن برقصم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوئن استفانی سپس گفت که «دختران هاراجوکو» یک «فانتزی» و «تفریح» بوده است و او پس از نخستین دیدارش از توکیو در سن ۲۱ سالگی، فقط می‌خواسته است که ترانه‌ای درباره «عشقش به هاراجوکو» بنویسد.

استفانی افزود: «وقتی اهل آناهایم (شهرکی در حومه لس آنجلس) باشید و تا ۲۱ سالگی از شهرتان خارج نشده باشید، رفتن به ژاپن دیوانه‌تان می‌کند. وقتی وارد ژاپن شدم و علاقه و تمرکز شدید مردم را در مورد مد دیدم، فکر کردم اینها مردم من هستند، چون سلیقه لباس من هم خاص خودم بود.»

کلام ترانه شامل عباراتی است چون: «دخترهای هارجوکو، در لباس پوشیدن شیطان هستید، از آنچه هستید خوشم می‌آید، من از پروپاقرص‌ترین طرفداران شما هستم.»

استفانی در خاتمه گفت :«وقتی مردم می‌گویند سوءاستفاده فرهنگی کرده‌ام، قدری حالت دفاعی به خودم می‌گیرم. چون اگر ما به یکدیگر اجازه شریک شدن در فرهنگ‌ها را ندهیم، چه خواهیم بود؟ شما به فرهنگتان افتخار می‌کنید و سنت‌های خودتان را دارید، و بعد آن را به اشتراک می‌گذارید تا چیزهای جدیدی خلق شوند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی