دولت هند پخش مستند بی‌بی‌سی درباره نارندرا مودی را ممنوع کرد

توییتر و یوتیوب برای حذف تعدادی از مطالب و ویدیوهای مرتبط با مستند بی‌بی‌سی درباره شورش دو دهه پیش گجرات با دولت هند همکاری کرده‌اند

نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند، در سال ۲۰۰۲ و به هنگام شورش‌های گجرات، سروزیر این ایالت بود- AFP

دولت هند پخش یک مستند شبکه جهانی بی‌بی‌سی را به دلیل آنکه عملکرد نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی، را در دوره سروزیری ایالت گجرات در قبال شورش‌های سال ۲۰۰۲ این ایالت، به چالش می‌کشد ممنوع و با همکاری یوتیوب و توییتر، تعدادی از ویدیوها و توییت‌های مرتبط را حذف کرد.

مقام‌های دولت هند تاکید کردند که علاوه بر ممنوعیت پخش این مستند، حتی به اشتراک گذاشتن هرگونه کلیپ یا بخش‌هایی از این مستند در رسانه‌های اجتماعی نیز ممنوع است.

کانچان گوپتا، مشاور دولت هند، در حساب توییتر خود گفت که دولت نارندرا مودی دستورالعمل‌های جلوگیری از به اشتراک‌گذاری کلیپ‌های این مستند شبکه بی‌بی‌سی را با استفاده از «اختیارات اضطراری دولت» و تحت «قوانین فناوری اطلاعات هند» صادر کرده است.

این مقام دولت هند تاکید کرد که شبکه بی‌بی‌سی این مستند را در هند پخش نکرده اما برخی از کانال‌های یوتیوب این مستند را بارگذاری و منتشر کرده‌اند.

به گفته کانچان گوپتا، شرکت‌های توییتر و یوتیوب برای حذف تعدادی از مطالب و ویدیوهای مرتبط با این مستند شبکه بی‌بی‌سی با دولت هند همکاری کرده‌اند.

مشاور دولت هند افزود که دولت نارندرا مودی در دستوراتی به توییتر، از این شرکت خواست تا بیش از ۵۰ توییت مرتبط با ویدیو مستند بی‌بی‌سی را مسدود و حذف کند و از یوتیوب نیز خواست تا از هرگونه بارگذاری و انتشار این مستند شبکه بی‌بی‌سی جلوگیری کند. هر دو شرکت یوتیوب و توییتر از دستورهای دولت هند پیروی کرده‌اند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند، در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴، سروزیر ایالت گجرات بود؛ ایالتی که در سال ۲۰۰۲ به صحنه‌ شورش‌ها و خشونت‌هایی گسترده‌ تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورش‌های سال ۲۰۰۲ ایالت گجرات هند پس از آن آغاز شد که قطار حامل زائران هندو دچار آتش‌سوزی شد و در اثر آن، دست‌کم ۵۹ نفر از هندوها کشته شدند. با ادامه این درگیری‌ها و در جریان شورش‌ گجرات، دست‌کم یک هزار نفر که اغلب مسلمانان هندی بودند،  کشته شدند.

فعالان حقوق بشر تعداد کشته‌شدگان شورش گجرات را حداقل دو برابر تعدادی می‌دانند که به طور رسمی اعلام شد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند و سروزیر وقت ایالت گجرات، این اتهام را که برای توقف شورش‌های گجرات و جلوگیری از کشتار به اندازه کافی تلاش نکرده است، رد می‌کند.

هیئت تحقیق ویژه که از طرف دادگاه عالی هند برای تحقیق درباره نقش مودی و دیگر مقام‌های دولت ایالتی در خشونت‌ها تعیین شد، سال ۲۰۱۲ در گزارشی ۵۴۱ صفحه‌ای، عنوان کرد که برای محاکمه مودی هیچ مدرکی پیدا نکرده است.

نارندرا مودی سیاستمدار هندی و از رهبران حزب حزب بهاراتیا جاناتا، یکی از بزرگ‌ترین احزاب هندو و ملی‌گرای هند، است. مودی پس از نزدیک به ۱۳ سال سروزیری ایالت گجرات، در انتخابات سال ۲۰۱۴ هند در چارچوب ائتلاف ملی دموکراتیک به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا با کسب ۳۳۶ کرسی پیروز شد و با پایان دادن به دوره نخست‌وزیری ۱۰ ساله مانموهان سینگ از حزب کنگره ملی و اولین نخست‌وزیر سیک هند، به نخست‌وزیری رسید.