تاکید رهبران هند و ژاپن بر ایجاد نظام سیاسی فراگیر در افغانستان

تاکنون هیچ یک از دولت‌های جهان، طالبان را به رسمیت نشناخته است

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن - PRAKASH SINGH / AFP

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن (شنبه، ۲۸ اسفند)، در شهر دهلی با‌هم دیدار کردند. این دو رهبر در حاشیه دیدارشان به بررسی اوضاع کشورهای منطقه ازجمله تحولات اخیر در افغانستان پرداختند و بر ایجاد یک نظام فراگیر سیاسی واقعی در افغانستان تاکید کردند. تایمز اف ایندیا، رسانه هندی گزارش داد که نخست‌وزیران هند و ژاپن در این دیدار گفتند افغانستان نیاز به یک نظام سیاسی همه‌شمول واقعی دارد تا نماینده تمام مردم این کشور باشد. آنان همچنین تاکید کردند که برای تحقق صلح و ثبات پایدار، رسید‌گی به بحران بشری، ترویج حقوق بشر و ایجاد یک نظام سیاسی فراگیر در افغانستان با هم همکاری خواهند کرد.

نخست‌وزیران هند و ژاپن به وضعیت بحرانی افغانستان پس از سقوط نظام جمهوریت اشاره کردند و اهمیت قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد را مورد تاکید قرار دادند. در این قطعنامه به‌صراحت گفته شده است که نباید از خاک افغانستان برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده شود. آنان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند، علیه همه گروه‌های تروریستی ازجمله گروه‌های تحریم شده اقدام موثر انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، جامعه جهانی به‌ویژه همسایه‌های این کشور از طالبان خواستند که برای ایجاد یک نظام سیاسی همه‌شمول اقدام کنند تا افغانستان را از وضعیت نابسامان موجود نجات دهند. طالبان درحالی‌که دولت اعلام شده خود را فراگیر می‌داند، می‌گوید که جامعه جهانی و کشورهای منطقه، با مطرح کردن بحث ایجاد دولت فراگیر می‌خواهند افراد مورد نظرشان را وارد ساختار دولت این گروه کنند. سران طالبان بارها با قاطعیت این امر را رد کرده و ادعا نموده‌اند که همه چیز در افغانستان، به خواست مردم شکل گرفته است.

پافشاری طالبان بر خواسته‌هایشان و دوام دولت تک قومی و تک جناحی آنان سبب شده است که دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور مسدود شود و هیچ دولتی، این گروه را به رسمیت نشناسد. جامعه جهانی به‌ویژه آمریکا تاکید دارد تا زمانی که طالبان برای ایجاد یک نظام فراگیر واقعی که نماینده تمام مردم باشد، اقدام نکند، دارایی‌های این کشور آزاد نمی‌شود و حکومت طالبان نیز به رسمیت شناخته نخواهد شد.

 

 

بیشتر از جهان