دفاع خبرگزاری دولت از استفاده مردم از فضولات حیوانی برای تامین گرما

مردم زابل برای گرم کردن خانه‌های خود، فضولات حیوانی می‌سوزانند

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با بزرگ‌نمایی بحران کمبود انرژی در اروپا، ناکامی‌ها و ناکارتمدی‌های خود را پنهان کنندــ شبستان

بحران کمبود گاز در ایران به افزایش استفاده از فضولات حیوانی برای گرم کردن خانه‌ها در برخی مناطق منجر شده است، اما مقام‌‌های جمهوری اسلامی دست از تبلیغات و فرافکنی‌ برنمی‌دارند.

محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، در این زمینه اعلام کرد که به علت کمبود نفت سفید و سیلندر گاز، ساکنان این شهر مجبور به استفاده از «هیزم و فضولات حیوانی» شده‌اند. سرگزی از شرایط سخت مردم استان سیستان و بلوچستان در فصل زمستان خبر داد و از اینکه مقام‌های دولتی مشکلات ساکنان این استان را برطرف نکرده‌اند، انتقاد کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم در واکنش به انتشار این خبر، به تحقیقی استناد کرد که مدعی است استفاده از فضولات حیوانی برای تامین گرمایش خانه‌ها مختص ایران نیست و در کشور‌های اروپایی نیز از این روش استفاده می‌شود. این ادعا همسو با تبلیغات روزنامه‌های محافظه‌کار کیهان و همشهری مطرح شد تا از این طریق بر ناکارامدی و ناتوانی نظام در تامین گرمایش خانه‌های مردم سرپوش گذاشته شود.

کیهان هفته گذشته در گزارشی مدعی شد در ایران «نه کسی مجبور شده از فضولات گربه برای تولید گرما استفاده کند، نه کارمندانمان وادار شده‌اند پتوپیچ پشت میزهایشان بنشینند». این روزنامه بدون اشاره به استفاده مردم زابل از فضولات حیوانی و تعطیلی اغلب کارخانه‌ها و برخی مدارس به دلیل کمبود انرژی، این مسئله را تنها ناشی از دعوت مردم ایران به «صرفه‌جویی» ارزیابی کرد.

خبرگزاری ایرنا هم همسو با این رسانه، ادعا کرد کمبود انرژی به بحرانی سراسری در کشور‌های پیشرفته تبدیل شده و از همین‌رو استفاده از «زیست توده» موردتوجه آن‌ها قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طیف وسیعی از مواد در طبیعت همچون فضولات دامی، زباله‌های شهری، فاضلاب‌های شهری، ضایعات کشاورزی و جنگلی، ضایعات و پسماندهای صنعتی در دسته «زیست توده‌» قرار می‌گیرند.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته، در سال‌های اخیر به این منبع تامین انرژی تحت عنوان ایجاد اشتغال مولد و کمک به اقتصاد روستایی، توجه زیادی شده است.

این خبرگزاری ادامه داد در ایران استفاده از «زیست توده» سابقه‌ای قابل‌توجه دارد و شیخ بهائی نخستین کسی است که این منبع انرژی را به عنوان سوخت یک حمام در اصفهان به کار برد. همچنین نوشت که دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۶۱ واحد بیوگاز فضولات دامی را که معاونت انرژی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان احداث کرده بود، بررسی کرد.

ایرنا ادامه داد: «با توجه به به‌روز شدن انواع فناوری و فراگیر شدن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیاری از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز و گازسوز می‌توانند به نیروگاه‌هایی با سوخت زیست توده تبدیل شوند.»

ایرنا همچنین مدعی شد که «استفاده از زیست توده می‌تواند به اشتغال‌های روستایی و تقویت نیروهای بومی کمک کند و عاملی برای خودکفایی اقتصادی در بخش انرژی باشد و دولت‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌توانند از این ظرفیت تمام‌نشدنی استفاده کنند».