ادامه تعطیلی‌ها در ده‌ها شهر ایران؛ بحران گاز، تهران را به‌طور کامل تعطیل کرد

در «زمستان سخت اروپا» ده‌ها شهر ایران در اثر بحران گاز تعطیل و زندگی میلیون‌ها نفر مختل شده است

با تداوم بحران گاز در ایران، در حالی که تعطیلی اداره‌ها و مراکز آموزشی در ده‌ها شهر ایران ادامه دارد، وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی در اطلاعیه‌ای بخش خصوصی و دولتی تهران را در روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه به‌طور کامل تعطیل اعلام کرد.

همزمان علیرضا فخاری، استاندار تهران، در تشریح جزئیات این تعطیلی گفت: «با بررسی‌ها تصمیمات جدید کلیه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تهران فردا تعطیل است.»

استاندار تهران افزود که مراکز امدادی، درمانی، عملیاتی، دستگاه‌های خدمات رسان و حوزه بهداشت و درمان از این تعطیلی مستثنی شده‌اند. اما مراکز تجاری، فرهنگی و ورزشی نیز روز یکشنبه به طور کامل تعطیل است.

علیرضا فخاری همچنین گفت : «براساس خبرهای دریافتی از وزارت نفت، در راستای مدیریت مصرف گاز در ساعت‌های آتی اقدام‌های جدیدی را در دستورکار قرار می‌دهیم.»

از سوی دیگری روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز یکشنبه ۲۵ دی ماه بورس نیز تعطیل است و همه فعالیت‌های بازار سرمایه متوقف می‌شود.

احمد افضلی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، نیز اعلان کرد که روز یکشنبه ۲۵ دی‌ ماه همه ادار‌ه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل است و برخی از اداره‌ها به‌شکل دورکاری فعالیت خواهند کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز تاکید کرد که این تعطیلی‌ها به دلیل «شرایط اضطراری به‌وجود آمده و به منظور مدیریت مصرف گاز و از طرفی به منظور جلوگیری از افت فشار گاز» اعلام شده است.

در همین حال عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد که  استان‌های خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و جنوبی و همچنین شرق مازندران با بیشترین افت فشار گاز مواجه شده‌اند.

در حالی که قطعی و افت فشار گاز زندگی میلیون‌ها نفر از مردم ایران به‌ویژه در شمال و شمال شرقی کشور مختل کرده است، سخنگوی شرکت ملی گاز مدعی شد «آنچه که مردم تجربه کرده‌اند افت شدید گاز یا مشکلات فنی بوده» و هنوز گاز به طور کامل در این مناطق قطع نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس اعظمی همچنین با این ادعا که «صنعت گاز از گستردگی فراوانی برخوردار است و ممکن است برخی استان‌ها افت فشار گاز را شاهد باشند»، افزود که مردم باید با کاهش حداقلی دمای گاز و مصرف بهینه کمک کنند تا بتوان بدون هیچ قطعی گاز از روزهای سرد سال عبور کرد.

در همین حال حسن افتخاری، مدیرعامل گاز خراسان رضوی، به صراحت از قطعی گاز در مناطق وسیعی از این استان خبر داد و آن را ناشی از «زمستان سخت» عنوان کرد و گفت که برای چندین ساعت گاز تعدادی از شهرهای این استان قطع شد.

ده‌ها شهر در مناطق مختلف ایران که روز شنبه تعطیل اعلام شده بودند روز یکشنبه نیز به دلیل  ادامه بحران گاز همچنان تعطیل خواهد بود و تعدادی از شهرها و استان‌ها از جمله کرمانشاه نیز با گسترش بحران گاز روز یکشنبه تعطیل اعلام شدند.

ادار‌ها و مراکز آموزشی شهرهای مشهد، تبریز، کرج، سمنان، ساری، اصفهان، بجنورد، قزوین، اردبیل، رشت و ده‌ها شهر ایران از روز شنبه ۲۴ دی و برخی از روز چهارشنبه ۲۱ دی به دلیل بحران گاز تعطیل شده‌اند.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور نیز اعلام کرد که تعطیلی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در مناطق مختلف به ویژه شمال شرقی کشور که از روز جمعه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

محسن جوهری افزود که در حال حاضر به دلیل افت فشار گاز بسیاری از جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی تعطیل شدند و برخی نیز به صورت نوبتی کار می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور گفت که در حال حاضر جایگاه‌های سی‌ان‌جی استان‌های شمالی از جمله خراسان رضوی درگیر بحران گاز هستند و تمام جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در استان‌های شمال شرقی تعطیل شده‌اند.

محسن جوهری همچنین گفت که روز شنبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از استان قم خواست که جایگاه‌ها سی‌ان‌جی را تعطیل کند و در حال حاضر جایگاه‌های سی‌ان‌جی استان‌های کرمانشاه و اصفهان هم به شکل مقطعی تعطیل شده‌اند.

بحران گاز در ایران کمتر از پنج ماه پس از رخ داد که جواد اوجی، وزیر نفت، از در پیش بودن «زمستان سخت همراه با بحران گاز در اروپا» سخن گفت اما  روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ ماه پس از جلسه هیات دولت از مردم ایران خواست در خانه لباس گرم بپوشند، مصرف گاز را به حداقل برسانند، و از پرده‌های کلفت در منازل‌شان استفاده کنند تا این «زمستان سخت» سپری شود.