۲۰ هزار بازداشتی و شرایطی که عادی نشده است

با وجود سرکوب و دستگیری، اعتراضات با شعارهای شبانه، پخش نذری، نصب بنرهای اعتراضی و شعارنویسی‌ ادامه دارد

بیش از چهار ماه از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد و علاوه بر تجمع‌های جسته‌گریخته در شهرهای مختلف به بهانه‌های نماز جمعه و چهلم کشته‌شدگان، معترضان با اقداماتی نمادین، به مبارزه علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

شعارها علیه جمهوری اسلامی، جمعه‌شب ۳۰ دی‌ماه، در محله ستارخان تهران ادامه داشت. مردم در شعارهای شبانه در منطقه ستارخان، شعار «سبزی‌پلو با ماهی، تحریم شدی سپاهی»، «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، «رهبر مسلمینه، نوکر روس و چینه» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن، وطن نشود» سردادند.

در محله پونک نیز معترضان شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر‌دادند. مردم محله پونک از پشت پنجره‌هایشان شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر ستمگر»، «مرگ بر سپاهی» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر‌دادند.

ویدیویی از شهر کرج که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان از آن دارد که معترضان از پشت پنجره خانه‌هایشان، شعارهای «رضا شاه روحت شاد» و «ایران شده آماده، فرمان بده شاهزاده» سر دادند.

در شهر مشهد نیز جمعی از معترضان با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، به مبارزه خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

جمعی از معترضان در شهر بابلسر نیز ویدیوهایی از شعارنویسی خود بر دیوارهای این شهر منتشر کردند. در یکی از این ویدیوها شعار «سپاه قاتل مردم ایران» بر روی یکی از دیوارهای این شهر نوشته شده است.

در شهرهای مختلف نیز پخش نذری به یاد کشته‌شدگان خیزش سراسری، به یک روش اعتراضی تبدیل شده است. در یکی از ویدیوها یکی از معترضان با تصویربرداری از نذری‌هایی که عکس محمد حسینی، معترض اعدام شده، روی غذاها گذاشته شده است، می‌گوید: «به نیت جاوید‌نام شهید محمد حسینی، غذایی را درست کرده‌ایم تا بداند که همه مردم ایران، خواهر و برادر او هستند.»

برخی دیگر از شهروندان نیز برای یادبود چهلمین روز از درگذشت مجیدرضا رهنورد، با نوشته‌هایی در کنار غذا و به یاد این معترض اعدام شده‌، در میان مردم غذای نذری پخش کردند.

یکی از معترضان در بزرگراه هاشمی رفسنجانی تهران بنری اعتراضی را بالای یک پل هوایی نصب کرد که بر روی آن به مناسبت چهلم مجیدرضا رهنورد، نام و تصویری از او حک شده بود. در بنری دیگر در بزرگراه امام علی شهر تهران نوشته شده بود: «فقر، فساد، گرونی، بی‌عدالتی، غارت، بحران آب، دروغ، جهل و خرافه؛ کارنامه ۴۴ ساله جمهوری اسلامی».

آخرین خبرها از زندانیان خیزش سراسری

شعارهای شبانه، پخش نذری، نصب بنرهای اعتراضی و شعارنویسی‌ها، با وجود نزدیک به ۲۰ هزار بازداشتی و ده‌ها نفری که در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند، به یکی از کم‌خطرترین راه‌ها برای تداوم مبارزات علیه جمهوری اسلامی در روزهای پیش رو تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، اعلام کرد از ابتدای خیزش سراسری مردم ایران تا پایان دی‌ماه، ۱۹ هزار و ۵۴۶ نفر بازداشت شده‌اند که هویت پنج هزار و ۲۲ تن از آنان مشخص شده است. خبرگزاری هرانا گزارش داد در این مدت ۵۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند، ۷۳۴ نفر در دادگاه‌های اسلامی محکوم شده‌اند، چهار تن اعدام و ۱۱۰ نفر با اتهام‌هایی روبرو شده‌اند که می‌تواند به دریافت حکم اعدام منجر شود. به گزارش هرانا، ۷۱ نفر از کشته‌شدگان و ۱۶۸ نفر از بازداشت‌شدگان، کودک و نوجوان بودند.

میزان بازداشت‌ها به‌قدری زیاد است که بسیاری از نام‌ها در میان حجم انبوه بازداشت‌شدگان گم می‌شود. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز گذشته برخی دیگر از این افراد را معرفی کرد. بر این اساس، سودا مناری در روز ۲۱ آبان‌ماه در اردبیل دستگیر شد. دستگیری او چند روز پس از اعتراض یک نفره‌اش در یکی از خیابان‌‏های اردبیل اتفاق افتاد. در ویدیویی که از او در رسانه‌‏های اجتماعی منتشر شده بود، سودا بدون داشتن روسری، شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهد و در حالی که ماموران نیروی انتظامی تلاش می‌کنند تا او را دستگیر کنند، با دخالت مردم موفق به فرار می‌شود. گفته می‌شود او چند روز پس از این اعتراض، دستگیر شده است. کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان اعلام کرده است که از وضعیت کنونی او اطلاعی در دست نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاهین رضابخش، یکی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری‌ نیز از تاریخ ۲۰ مهرماه در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود. با وجود گذشت بیش از سه‌‌ماه از زمان بازداشت این فرد، از صدور قرار وثیقه برای او خودداری شده است. شاهین رضابخش متاهل است و فرزندش تا چند ماه آینده به دنیا می‌آید.

شیوا شعبانی، هنرمند تئاتر و سینما که اوایل آبان‌ماه دستگیر شده بود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به‌اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی، نوشتن در مجلات و فعالیت مجازی و ‌دو سال ممنوعیت کار در تئاتر و سینما و رادیو محکوم شده است. او اواخر آبان‌ماه با سپردن قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. شیوا شعبانی، برنده عنوان بهترین بازیگر از دو جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه است. او سال‌ها در زمینه گویندگی تئاتر و سینما فعالیت داشته است.

سهیلا خالدیان، معلم و فعال محیط‌زیست، روز ۲۱ آبان در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. ماموران سازمان اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم قضایی به منزل سهیلا خالدیان یورش بردند و او را دستگیر کردند. خالدیان معلم ناحیه یک شهر سنندج و از فعالان صنفی و مدنی در این شهر است. او در روز ۲۱ آذر با قرار وثیقه از زندان آزاد و هم‌اکنون در انتظار محاکمه است.

دانشجویان متحد نیز از بازداشت علی نانوایی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه، در شامگاه چهارشنبه ۲۸ دی خبر داد. بر اساس این گزارش، این دانشجو را وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل کرد.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی سندیکای شرکت واحد تهران، به‌دنبال پیگیری خانواده کارگر زندانی، داوود رضوی، به آن‌ها اطلاع داده شد که پرونده او به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب منتقل شده است. با وجود این، مسئولان گفته‌اند که خانواده مراجعه و پیگیری نکند، چرا که پاسخگویی در کار نیست.

وب‌سایت نویسندگان ایران، روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه، به نقل از نزدیکان کامیار فکور خبر داد که حکم یک سال حبس این خبرنگار خبرآنلاین و ترانه‌سرا که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود، به اجرا درآمد. این روزنامه‌نگار که سال گذشته بابت فعالیت‌های هنری‌اش، به‌اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» محکوم شده بود، برای اجرای حکم یک‌سال زندان، به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.