جلوگیری از برگزاری چهلم مجیدرضا رهنورد، یورش سرکوبگران به مراسم چهلم آیدا رستمی

به گزارش هرانا، از چهارشنبه تا جمعه که روز چهلم مجیدرضا رهنورد بود، نیروهای فراجا و سازمان اطلاعات سپاه دست‌کم ۱۲۰ نفر از مردم را در بهشت رضای مشهد بازداشت کرده‌اند

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی روز جمعه با بازداشت ده‌ها نفر در بهشت رضای مشهد، مانع از برگزاری چهلم مجیدرضا رهنورد شدند و هم‌زمان در گرگان، نیز با یورش به مراسم چهلم آیدا رستمی، پزشکی که به‌دلیل کمک به معترضان زخمی کشته شد، تعدادی از بستگان او و مردم حاضر در آرامستان امامزاده عبدالله را بازداشت کردند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی روز جمعه ۳۰ دی‌ماه، با استقرار صدها نیرو در بهشت رضا و دیگر مناطق شهر مشهد، از حضور مردم بر مزار این معترض اعدام‌شده برای برگزاری چهلم او جلوگیری کردند و ده‌ها نفر از مردم را بازداشت کردند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر از صبح جمعه در مناطق مختلف بهشت رضای مشهد مستقر بوده‌اند و با برخوردهای خشونت‌آمیز و بازداشت از حضور مردم بر مزار مجیدرضا رهنورد ممانعت کردند. 

هم‌زمان، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، گزارش داد که با وجود گذشت ۴۰ روز از اعدام مجیدرضا رهنورد، کماکان خانواده او به اشکال مختلف تحت فشارند و نیروهای امنیتی علاوه بر روز چهلم، در تمام ایام پس از اعدام این شهروند ۲۳ ساله، ضمن بازداشت شمار زیادی از شهروندان در بهشت رضا مشهد، از هرگونه تجمع در حوالی مزار او ممانعت به عمل آورده‌اند. این گزارش افزود که به این خانواده داغدار تاکنون اجازه گذاشتن سنگ قبر بر مزار فرزندشان داده نشده است.

هرانا همچنین به نقل از شاهدان عینی نوشت: «در ۷۲ ساعت گذشته، دست‌کم ۱۲۰ نفر از شهروندان به ظن حضور بر مزار مجیدرضا رهنورد در بهشت رضا مشهد، از سوی نهادهای مختلف امنیتی اعم از فراجا و سازمان اطلاعات سپاه در این آرامستان بازداشت شده‌اند که اغلب این شهروندان ساعاتی پس از دستگیری آزاد شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکید شده است که پیش‌تر نیز، دست‌کم ۱۵۰ نفر از مردم مشهد که دوشنبه ۲۱ آذرماه، قصد شرکت در مراسم سوگواری مجیدرضا رهنورد را داشتند، بازداشت شده بودند.  

اشاره این گزارش به مراسم سوگواری است که دوشنبه ۲۱ آذرماه، ساعاتی پس از اعدام مجیدرضا رهنورد، در منزل یکی از بستگان او در مشهد برگزار شده بود.

خانواده مجیدرضا رهنورد پس از بازداشت او، به‌دلیل حمله‌های مکرر نیروهای «لباس شخصی» و اعضای «بسیج محل» به منزلشان و تهدیدهای مکرر نیروهای امنیتی مجبور به ترک منزلشان شده‌ بودند و تاکنون، امکان بازگشت به منزل خود را نیافته‌اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش خود تاکید کرد که «رفتار نیروهای امنیتی و نوع فشارها به خانواده مجیدرضا رهنورد انتقام‌جویانه» بوده است.

از همان اولین ساعات پس از بازداشت این معترض، نیروهای امنیتی به محل سکونت خانواده‌اش در خیابان حر عاملی مشهد هجوم بردند و ضمن شکستن در و پنجره و شیشه‌های منزل و ضبط وسایل شخصی او، اقدام به شعارنویسی و گذاشتن بلوک‌های بتنی در مقابل این ساختمان و مغازه‌های اطراف آن کردند.

نیروهای سرکوبگر همچنین تمام فیلم‌های دوربین مداربسته مغازه‌های اطراف را که اقدام‌های نیروهای بسیج و سپاه قبل از آغاز درگیری مجیدرضا رهنورد با آن‌ها را به تصویر کشیده بودند، جمع‌آوری کرده و بسیاری از کسبه این منطقه را نیز بازداشت کرده بودند.

مراسم چهلم آیدا رستمی، پزشک کشته‌شده در جریان خیزش سراسری، نیز روز جمعه ۳۰ دی‌ماه، در حالی بر مزار او در امامزاده عبدالله گرگان و در فضایی به‌شدت امنیتی برگزار شد که گزارش‌ها حاکی است نیروهای سرکوبگر ضمن یورش به این مراسم، برادر آیدا رستمی و چند نفر از حاضران در این مراسم چهلم را بازداشت کردند.

نیروهای سرکوبگر از جمله یگان ویژه و همچنین نیروهای امنیتی لباس شخصی از ساعت‌ها پیش در اطراف امامزاده عبدالله گرکان مستقر شده بودند و گزارش‌هایی نیز از فشارهای امنیتی به خانواده آیدا رستمی پیش از حضور در امامزاده عبدالله خبر داده بودند که طی آن، نیروهای امنیتی خواستار لغو این مراسم یا برگزاری بسیار محدود و بدون سخنرانی در حد اجرای یک مراسم مذهبی کوتاه‌مدت شده بودند.

آیدا رستمی پزشک عمومی بود که به همراه چند دانشجو به درمان معترضان زخمی کمک می‌کرد و شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر، پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران تهران پس از تماس با مادرش مفقود شد و دو روز بعد، کلانتری شهرک اکباتان به خانواده این پزشک اعلام کرد که برای تحویل پیکر بی‌جان فرزندشان به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

سایت بهار نیوز به نقل از خانواده این پزشک جوان، نوشت که آن‌ها در مراجعه به پزشکی قانونی برای شناسایی و تحویل پیکر دختر پزشکشان، «پیکر آیدا را با دست شکسته و له‌شدن یک طرف صورت همراه با تخلیه و بخیه چشم» مشاهده کرده‌ و تحویل گرفتند.

پیکر بی‌جان آیدا رستمی را خانواده‌اش یک روز بعد، چهارشنبه ۲۳ آذر، به زادگاه او، یعنی شهر گرگان، انتقال دادند و در امامزاده عبدالله این شهر به خاک سپردند.

مردم در مراسم هفتم آیدا رستمی که ۳۰ آذرماه برگزار شد با سردادن شعارهایی چون «آیدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن»، «مرگ بر دیکتاتور»، «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده»، این مراسم را به تجمعی اعتراضی تبدیل کرده بودند.

اما در مراسم چهلم آیدا رستمی، نیروهای سرکوبگر از بیم شعارهای ضدحکومتی، علاوه بر یورش بردن به حاضران بر مزار او و بازداشت برادر و چندتن از شرکت‌کنندگان، اقدام به برخوردهای خشونت‌آمیز و در مواردی ضرب و جرح مردم حاضر در آرامستان امامزاده عبدالله گرگان و مناطق اطراف آن کردند.

چهلم‌های اعتراضی به یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری مردم تبدیل شده، به‌ویژه اینکه مراسم چهلم معترضان کشته‌شده در بسیاری از نقاط ایران با حضور گسترده مردم و شعارهای ضدحکومتی، از جمله شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای»، همراه بوده است.