هوش مصنوعی در رقابت دانشگاهی پیروز شد

«کلود اِی‌آی» در مقایسه با بهترین دانشجویان انسانی، هنوز نقص‌های زیادی دارد

کلود‌اِی‌آی، با بیان جزئیات بهبودهای بالقوه در قوانین مالکیت فکری، پاسخی ۴۰۰ کلمه‌ای حاوی پنج نکته اصلی ارائه کرد - Canva

یک استاد اقتصاد اعلام کرد که بات هوش مصنوعی شبیه به «چت‌جی‌پی‌تی» اوپن‌ اِی‌آی، در یک امتحان دانشگاه، نمره قبولی کسب کرده است.

«کلود اِی‌آی» که شرکت تحقیقاتی آنتروپیک آن را توسعه داده است، در یک آزمون با سیستم نمره‌دهی ناشناس در حقوق و اقتصاد، «نمره قبولی لب مرزی» گرفت و برگزارکنندگان آزمون، آن را «بهتر از بسیاری از افراد» شرکت‌کننده توصیف کردند.

پروفسور الکس تبرک، از دانشگاه جورج میسون، گفت او بر این باور است که «کلود اِی‌آی»، پیشرفتی در هوش مصنوعی ساخته اوپن‌اِی‌آی است، اگرچه در مقایسه با بهترین دانشجویان انسانی، هنوز نقص‌های زیادی دارد. 

این استاد نمونه‌ای از پاسخی را ذکر کرد که به یک پرسش در‌خصوص چگونگی بهبود قانون مربوط به مالکیت فکری داده شده است.

کلود‌اِی‌آی، با بیان جزئیات بهبودهای بالقوه در قوانین مالکیت فکری، پاسخی ۴۰۰ کلمه‌ای حاوی پنج نکته اصلی ارائه کرد، با این حال، گزارش شده است که [این پاسخ‌‌ها] استدلال روشنی نداشت.

پروفسور تبرک گفت: «ضعف پاسخ این بود که بیشتر یک دیدگاه، با تنها کمی اثبات و تایید بود.»

«یک پاسخ بهتر می‌توانست این دیدگاه را به‌وضوح با استدلال اقتصادی مرتبط کند. اما به هرحال، پاسخی معتبر و بهتر از بسیاری از پاسخ‌های انسانی به شمار می‌رود.»

جدیدترین دستاورد هوش مصنوعی در میان موجی از هیاهو درباره مدل‌های زبان طبیعی پس از عرضه عمومی «چت‌جی‌پی‌تی» در سال گذشته ارائه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فناوری اوپن‌اِی‌آی به‌دلیل توانایی آن در ارائه پاسخ‌های شبیه به پاسخ انسان،‌ به طیف گسترده‌ای از پرسش‌ها، از توضیح مفاهیم پیچیده علمی به زبان ساده گرفته تا ارائه ایده‌های جدید برای یک پیشنهاد تجاری، سرخط خبرها شد.

توانایی‌های آشکار آن سبب شده است که برخی از مدارس و دانشگاه‌ها در تلاشی برای جلوگیری از تقلب، آن را در رایانه‌ها و دستگاه‌ها ممنوع کنند، در عین حال برخی بیم دارند که این [عامل هوش مصنوعی]، شامل سوگیری‌های ذاتی باشد که در الگوریتم‌های هوش مصنوعی آموزش‌ دیده بر اساس منابع و داده‌های تولیدی انسان، رایج است.

سام آلتمن، مدیر‌عامل و یکی از پایه‌گذاران اوپن‌اِی‌آی، ادعا می‌کند که این فناوری در حال حاضر «فوق‌العاده محدود» است، اما به‌اندازه‌ای خوب است تا «تصویر گمراه‌کننده‌ای از عالی بودن ایجاد کند».

آلتمن گفت که این «اشتباه است که در حال حاضر برای هر چیز مهمی به آن تکیه کنیم»، با این حال، او هشدار داد که نسخه‌های بهبودیافته آینده، باعث می‌شود که «چت‌جی‌پی‌تی» به‌زودی «مانند یک اسباب‌بازی خسته‌کننده به نظر برسد».

آنتروپیک، یکی از چند رقیب در زمینه‌ای است که چت‌بات‌های عرضه نشده «لامدا» و «سارو» گوگل را در‌بر‌می‌گیرد.

این شرکت‌ نو‌آفرین را کارکنان سابق اوپن‌اِی‌آی تاسیس کردند، مقایسه‌های سربه‌سر میان چت‌جی‌پی‌تی و کلود نشان می‌د‌هد که هر دو آن‌ها در زمینه‌های مختلف از نقاط قوتی برخوردارند.

پژوهشگران در آزمایش اخیر دو بات هوش مصنوعی، خاطرنشان کردند: «به‌طور کلی، کلود یک رقیب جدی برای چت‌جی‌پی‌تی است که در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کرده است.»

«نوشته‌های کلود طولانی‌تر، اما طبیعی‌تر است. به نظر می‌رسد که توانایی آن در نوشتن شیوا و منسجم درباره خود، محدودیت‌ها و اهدافش به آن امکان می‌دهد تا به پرسش‌های مربوط به موضوعات دیگر به شکل طبیعی‌تری پاسخ دهد. به نظر می‌رسد که کلود، برای کارهای دیگر مانند کدنویسی یا استدلال درباره کد، بدتر باشد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی