دستگاه قضایی سوئد برادران کیا را به جاسوسی برای روسیه محکوم کرد

بر اساس حکمی که دادگاه بدوی استکهلم صادر کرد، پیمان کیا، ۴۲ ساله به حبس ابد و پیام کیا، ۳۵ ساله به‌تحمل ۹ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده‌اند

جلسه‌های رسیدگی به اتهامات برادران کیا از روز ۲۵ نوامبر سال گذشته میلادی آغاز شد- Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP

دستگاه قضایی سوئد روز پنجشنبه، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳، دو برادر ایرانی‌تبار سوئدی را به اتهام جاسوسی برای روسیه محکوم کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاهِ بدویِ استکهلم این دو برادر را به تحمل حبس‌هایی طولانی محکوم کرده است.

بر اساس حکم دادگاه استکهلم پیمان کیا، ۴۲ ساله، به حبس ابد و پیام کیا، ۳۵ ساله، به تحمل ۹ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده‌اند. برادران کیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، و در همکاری مشترک اطلاعاتی متعلق به حکومت سوئد را در اختیار نهادهای اطلاعاتی روسیه قرار داده بودند؛ اطلاعاتی حساس که به‌گفته برخی کارشناس‌های سوئدی، از جمله یواکیم فون براون، انتقال آنها به روس‌ها یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های جاسوسی تاریخ سوئد را رقم زده است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس ریاست دادگاهی که رسیدگی به اتهام‌های برادران کیا را بر عهده داشت در نهایت اعلام کرد برای هیات قضات این دادگاه روشن شده است که این دو شهروند سوئدی در همکاری با یکدیگر و به‌نیت ضربه زدن به امنیت کشور سوئد، اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه قرار داده‌اند.

مانز ویگن، ریاست دادگاه استکهلم، تاکید کرد این پرونده همچنان قطعه‌های گمشده متعددی دارد و به همین دلیل «نمی‌توان با اطمینان در مورد آنچه واقعا روی داده است» اظهارنظر کرد. به‌گفته ویگن، مواردی که دادگاه استکهلم نسبت به آن اطمینان کامل دارد، شامل این موارد می‌شود: برادران کیا جرایم قید شده در کیفرخواست را مرتکب شده‌اند و انگیزه آنها برای انجام دادن چنین جرایمی به‌دست آوردن پول بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام قضایی سوئد همچنین افزود که تحقیقات دادگاه نشان می‌دهد پیمان کیا حدود ۹۰ سند و پیام کیا نیز ۶۵ سند به‌دست آورده و در اختیار نهادهای اطلاعاتی روسیه قرار داده‌اند؛ اسنادی که به‌گفته او افشای آنها می‌تواند امنیت سوئد را به مخاطره بیاندازد.

از سوی دیگر، آنتون استرند، وکیل مدافع پیمان کیا، گفت موکل او نسبت به حکم صادر شده برای خود تقاضای فرجام‌خواهی می‌کند، در حالی‌که وکیل مدافع پیام کیا اعلام کرد موکلش همچنان در مورد اینکه تقاضای تجدیدنظر کند یا خیر تصمیمی نگرفته است. 

بر اساس قوانین قضایی سوئد حکم ابد در این کشور برابر با حداقل ۲۰ الی ۲۵ سال زندان است و فرد زندانی می‌تواند پس از تحمل دستکم دو دهه از زمان محکومیت خود، از دستگاه قضایی تقاضای عفو کند.

جلسه‌های رسیدگی به اتهامات برادران کیا از روز ۲۵ نوامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و هیات قضات در این مدت به‌صورت غیرعلنی به اتهام‌های این دو برادر رسیدگی کردند. با این‌حال آسوشیتدپرس نوشت، پیمان و پیام کیا در مقابل اتهام‌هایی که دادستان پرونده به آنها وارد کرده بود مقاومت کردند و از قبول آنها تن زدند. 

بر اساس اطلاعات موجود، پیمان کیا در سپتامبر سال ۲۰۲۱ و برادرش، پیام کیا، چند ماه بعد و در نوامبر همان سال بازداشت شد. آسوشیتدپرس در گزارشی که ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ از پرونده آنها تهیه کرد، نوشت این خبرگزاری اسنادی را رویت کرده که نشان می‌دهد پیام کیا هنگام بازداشت برادرش او را در از بین بردن اسناد، از جمله شکستن یک هارددیسک، کمک کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه سوئدی اکسپرسن، برادران کیا تابعیت سوئدی خود را در سال ۱۹۹۴ به‌دست آوردند و یک نفر از آنها فارسی را بسیار روان صحبت می‌کند. 

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که پیمان کیا برای آژانس اطلاعات دفاعی خارجی نیروهای مسلح سوئد – با نام اختصاری MUST – کار می‌کرده و جزو کارکنان واحدی سری از این آژانس بوده که با جاسوس‌های سوئدی خارج از کشور در ارتباط بوده‌اند.

بیشتر از جهان