رژه دریایی روسیه با حضور ناو ایرانی سهند برگزار شد

۵۴ فروند شناور رزمی از مقابل جایگاه رئیس جمهوری روسیه عبور کردند

ولادیمیر پوتین شاهد قدرتنمایی نیروی دریایی روسیه بود -  Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

روز یکشنبه، سوم تیرماه، به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه، رژه دریایی آن کشور با حضور ناوگروه ایرانی برگزار شد.

در جریان برگزاری آن رژه دریایی در رودخانه نوا که از شهر سن پترزبورگ عبور می کند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز حضور یافت و سخنرانی کرد.

ناوشکن سهند و ناوبندر مکران از ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز که به‌عنوان نمایندگان ایران، از مدت‌ها پیش با طی مسیری طولانی و عبور از اقیانوس اطلس عازم شرکت در این در این رژه دریایی شده بودند، روز شنبه وارد خلیج فنلاند شدند.

۵۴ فروند شناور رزمی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، و زیردریایی‌های اتمی، ازجمله ناوشکن ایرانی سهند، در آن رژه حضور یافتند و از مقابل جایگاه رئیس جمهوری روسیه عبور کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌ رسانه‌ها، به دلیل برخی محدودیت‌ها، ازجمله عمق کم محل برگزاری رژه و بزرگی ناوبندر مکران، این شناور در دلتای ورودی رودخانه نوا مستقر شده است و از فاصله ۲۵ مایلی به مراسم می‌پیوندد.

ولادیمیر پوتین در بخشی از سخنرانی خود در آن مراسم، با اشاره به توانایی‌های نیروی دریایی روسیه گفت: «ما قادریم دشمن را زیر آب، روی آب، و در هوا رهگیری کنیم و در صورت لزوم، ضربه‌های اجتناب‌ناپذیری به آن‌ها وارد کنیم.»

در رژه دریایی روسیه ناوهایی از کشورهای ایران، هند، پاکستان، و نیز هیات‌های نظامی و فرماندهان نیروی دریایی کشورهایی ازجمله برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، چین، نامیبیا، قبرس، مصر، قطر، بحرین، سنگال و بنگلادش حضور داشتند.

حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، نیز به دعوت وزیر دفاع روسیه در آن مراسم حضور یافته است و قرار است در حاشیه آن با مقام‌های ارشد نظامی روسیه و فرماندهان نیروی دریایی چند کشور دیگر دیدار کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران روز شنبه حضور ناوهای ایرانی در خلیج فنلاند را «تاریخی» دانست و گفت: «این موفقیت به معنای باز شدن دروازه‌های دریاهای شمال و فنلاند به روی ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»