تروریستی اعلام شدن سپاه؛ پرایس حمایت کرد، امیرعبداللهیان هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ایالات‌متحده و اروپا درباره مقابله با سپاه همواره همسو بوده‌اند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تروریست اعلام شدن سپاه در اروپا پس از رای قاطع به متمم قطعنامه در پارلمان اروپا گفت: آنچه که با شرکای اروپایی درباره آن هم‌نظریم، «شناسایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است».

همزمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تروریستی اعلام شدن سپاه «شلیک به پای اروپا است و پارلمان اروپا باید به تبلعات اقدام و واکنش متقابل بیاندیشد».

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هیچ صادرکننده تروریسمی شرورتر از جمهوری اسلامی ایران نیست و در این زمینه بین آمریکا و اروپا اختلاف نظری وجود ندارد. او همچنین گفت که آمریکا و اروپا درمورد لزوم همکاری برای مقابله با تهدیدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گذشته و در سال‌های اخیر همسو بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان اروپا در جلسه روز چهارشنبه به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا خواسته می‌شود سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. روز پنجشنبه درباره این طرح رای‌گیری می‌شود و سپس باید به تایید شورای اروپا برسد که اواخر ژانویه تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، پرایس گفت که آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر شاهد عملیات نفرت‌انگیز سپاه در گرفتن جان انسان‌های بی‌گناه‌اند.

آمریکا در دولت دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. هرچند این اقدام در آغاز با مخالفت برخی گروه‌ها مواجه شد، اما اکنون درخواست برای تروریستی اعلام شدن سپاه به خواست اکثریت تبدیل شده است.

همزمان با پیشرفت اروپا در اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی، مجلس شورای اسلامی نیز طرحی دوفوریتی را اعلام کرده است که به موجب آن نیروهای مسلح سپاه در فهرست تروریستی قرار می‌گیرند.

پرایس در پاسخ به پرسشی درباره ادعای جمهوری اسلامی برای اقدام متقابل در صورت تروریستی اعلام شدن سپاه در اروپا گفت: «ما به این تهدید‌ها پاسخ نمی‌دهیم. آنها را محکوم می‌کنیم. آنچه به آن پاسخ می‌دهیم تهدید شهروندان یا شرکایمان است. کشورهای جهان شامل ایران می‌دانند که ما تهدید‌های واقعی را جدی می‌گیریم و برای واکنش قاطع به آن آماده‌ایم.»