دستگاه‌های فروش خودکار در ژاپن گوشت نهنگ عرضه خواهند کرد

یک شرکت قصد دارد برای فروش گوشت وارداتی این پستانداران دریایی از ایسلند تا ۱۰۰ دستگاه فروش خودکار راه‌اندازی کند

ژاپن در دسامبر ۲۰۱۸ از نهادی دیده‌بان به نام انجمن بین‌المللی شکار نهنگ بیرون آمد - AFP

شرکتی ژاپنی که در حوزه شکار نهنگ فعالیت می‌کند، در تلاش برای تقویت تجارت خود به فروش قطعات لاشه نهنگ از طریق دستگاه‌های فروش خودکار روی آورده است.

شرکت کیودو سنپاکو، مستقر در توکیو، ماه پیش چهار دستگاه فروش خودکار در پایتخت و سایر مناطق راه انداخت تا پوست نهنگ، گوشت منجمد نهنگ و قطعات کنسروی و پخته بدن نهنگ را بفروشد.

این شرکت قصد دارد تا ماه آینده سه دستگاه فروش خودکار دیگر هم افتتاح کند. محدوده قیمت‌ها نیز از هزار تا سه هزار ین (۶.۲ تا ۱۸.۹ پوند) است.

اگر فروش این گوشت‌ها خوب باشد، این شرکت قصد دارد طی پنج سال تا ۱۰۰ دستگاه فروش خودکار راه بیندازد.

هواداران محیط‌ زیست این اقدام را محکوم کردند و آن را «حقه مذبوحانه و مسخره» صنعت «بی‌رحم و روبه‌افول» شکار نهنگ برای «دست یافتن به فروش» خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نهاد خیریه حفظ نهنگ و دولفین، فروش گوشت نهنگ طی ۵۰ سال گذشته در ژاپن به‌شدت کاهش یافته و این کار ترفندی برای تقویت تجارت به منظور حمایت از تداوم شکار است. به گفته این خیریه، این شرکت می‌خواهد دولت ژاپن را متقاعد کند که برای گسترش سهمیه در آینده مدل تجاری مطلوبی دارد.

این شرکت قصد دارد از ماه آینده سالی سه هزار تن گوشت باله نهنگ از ایسلند وارد کند؛ معامله‌ای که پشتیبان صنعت شکار نهنگ در کل جهان است.

ژاپن در دسامبر ۲۰۱۸ از نهادی دیده‌بان به نام انجمن بین‌المللی شکار نهنگ بیرون آمد تا بتواند به کشتار این پستاندار دریایی ادامه دهد.

دولت ژاپن در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰ میلیون پوند به صنعت شکار نهنگ این کشور یارانه داد.

استرید فوکس، از خیریه حفظ نهنگ و دولفین، گفت: «فقط گروهی کوچک اما بانفوذ از سیاستمداران و متولیان صنعت شکار نهنگ منافع کشور در شکار نهنگ را پیش می‌برند.»

«این تازه‌ترین حقه مسخره برای دست یافتن به فروش هنگامی مطرح شد که سازمان ماهیگیری ژاپن هم در حال هدف‌گذاری است که سهمیه صید نهنگ این کشور را طی مدت دو سال بالا ببرد و احتمالا فهرست گونه‌های قابل شکار را افزایش دهد.»

فوریه گذشته، وقتی سوندیس سواوارسدوتیر، وزیر ماهیگیری ایسلند، گفت برای منفعت اقتصادی شکار نهنگ شواهد اندکی وجود دارد، هواداران محیط‌ زیست امیدوار شدند این کشور به صید پایان دهد.

او گفت شکار نهنگ به آبرو و صادرات ایسلند لطمه زد.

مقام‌های این شرکت در گذشته ابراز نگرانی کرده بودند اگر مصرف داخلی افزایش نیابد، صنعت به اصطلاح «سنتی» شکار نهنگ دوام نیاورد.

هواداران محیط زیست می‌گویند شکار نهنگ بسیار بی‌رحمانه است زیرا این پستاندار دریایی را اغلب پس از زدن با زوبین‌های نوک نارنجکی، زجرکش می‌کنند؛ چون شلیک در اغلب موارد دقیق نیست و انفجار درون بدن حیوان رخ می‌دهد.

شرکت‌های شکار نهنگ ژاپن در گذشته سعی کردند با گنجاندن این گوشت در ناهار مدارس، تبلیغ غذاهایی که با گوشت نهنگ طبخ می‌شوند و معرفی رستوران‌های که خوراک نهنگ ارائه می‌دهند در یک وب‌سایت، مصرف آن را افزایش دهند.

در نروژ نبود تقاضا برای گوشت نهنگ سبب شد تا به عنوان غذای سگ به فروش برسد.

نهنگ در حفظ سلامت اقیانوس‌ها و جمعیت ماهیان و همچنین ذخیره‌سازی کربن نقشی کلیدی دارد.

ایندیپندنت نظر شرکت کیودو سنپاکو را در مورد این انتقادها جویا شد.

© The Independent

بیشتر از جهان