مقاومت مردم گالیکش برای جلوگیری از بازداشت مولوی گرگیج

حلقه محاصره نیروهای نظامی اطراف مسجد مکی زاهدان برای جلوگیری از اقامه نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید تنگ‌تر شد

دست‌کم ۱۲ دستگاه خودرو نظامی با ورود به حوزه علمیه فاروقیه گالیکش، قصد داشتند مولوی گرگیج را بازداشت کنندــ Telegram:/@balochcampaign

تحصن حامیان مولوی گرگیج در گالیکش استان گلستان وارد چهارمین روز شد. پس از آنکه رئیس دادگاه ویژه روحانیت گرگان، مولوی گرگیج را به بازداشت تهدید کرد، اهالی بلوچ و ترکمن گالیکش در پاسخ به فراخوان حضور حداکثری برای حمایت از این روحانی بلوچ اهل سنت، تجمع کردند و راه‌بندان به وجود آوردند.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، دست‌کم ۱۲ دستگاه خودرو نظامی که قصد داشتند با ورود به حوزه علمیه فاروقیه گالیکش مولوی گرگیج را بازداشت کنند، با تجمع و ایجاد راه‌بندان حامیان این روحانی اهل سنت مواجه شدند. نیروهای نظامی لباس‌شخصی همچنان در گالیکش‌اند و می‌خواهند مولوی گرگیج را پیش از روز جمعه دستگیر کنند. اهالی بلوچ و ترکمن این شهر هم در حمایت از این روحانی برای تجمع گسترده در شامگاه پنجشنبه ۲۹ دی فراخوان داده‌اند.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، سعید شهواری، رئیس دادگاه ویژه روحانیت گرگان، با تهدید گرگیج به بازداشت گفته است که اگر «حتی یک روز از عمر جمهوری اسلامی باقی مانده باشد، گرگیج باید به خاطر دو رکعت نماز جمعه احضار و محاکمه شود».

مردم بلوچ و ترکمن هم در واکنش به اظهارات رئیس دادگاه ویژه روحانیت گرگان، برای حضور حداکثری در حمایت از این روحانی برجسته اهل سنت مقابل منزل او فراخوان دادند. معترضان خواستار لغو کتبی حکم احضار مولوی گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت گلستان‌اند و اعلام کرده‌اند تا زمانی که حکم احضار مولوی گرگیج لغو نشود، به تحصن و تجمع ادامه خواهند داد.

دادگاه ویژه روحانیت در ۲۲ دی از مولوی گرگیج خواسته بود روز یکشنبه ۲۵ دی خود را به این دادگاه معرفی کند اما اهالی بلوچ و ترکمن با تجمع مقابل منزل این روحانی اهل سنت، مانع از رفتن او به دادگاه شدند. تحصن مردم مقابل منزل مولوی گرگیج تا شامگاه چهارشنبه ادامه یافت و حامیان او از کردستان و بلوچستان نیز به این تجمع و تحصن پیوسته‌اند. آن‌ها با برپایی چادر در سرمای شدید گالیکش، همچنان مقابل منزل این روحانی حضور دارند و مردم منطقه هم برای همراهی با تحصن‌کنندگان بلوچ، برای آن‌ها هیزم جمع می‌کنند. از پیوستن افراد بیشتر از دیگر استان‌ها به این تحصن هم خبرهایی شنیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است نیروهای نظامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در اطراف منزل مولوی گرگیج تیراندازی هوایی کردند تا با ایجاد ترس و وحشت، تحصن‌کنندگان را متفرق کنند. 

مولوی گرگیج در خطبه‌های نماز جمعه‌، ضمن حمایت از مولوی عبدالحمید، علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرده بود.

هم‌زمان از زاهدان نیز خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ادامه راهپیمایی‌های اعتراضی در روز جمعه، ایست‌بازرسی‌هایی در مناطق مختلف شهر و اطراف مسجد مکی، محل اقامه نمازجمعه، ایجاد کرده‌اند. به گزارش کمپین فعالان بلوچ، این ایست‌بازرسی‌ها در مناطقی چون شیرآباد، کشاورز، جام‌جم، خیام، بازار مشترک و کوثر برپا شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها جلو در خانه‌های مردم قرار دارند.

کمپین فعالان بلوچ به نقل از یک منبع مطمئن نوشت: «نیروهای نظامی ایست‌بازرسی‌ها را به صورت حلقه‌وار برپا کردند و مسجد مکی و مصلای مکی زاهدان در محاصره آن‌ها قرار گرفته است.»

طبق این گزارش، در مسیرهای ورودی به زاهدان نیز ایست‌بازرسی‌هایی برپا شده است و نیروهایی نظامی در مکان‌های بازرسی موانع و جدول‌هایی گذاشته‌اند که تردد را برای خودروها و مردم سخت کرده است.