رئیس جمهور برزیل حزب سیاسی خودش را راه اندازی می‌کند

بولسونارو اعلام کرد پسرش، سناتور فلاویو بولسونارو، نخستین معاون حزبش خواهد بود

حزب جدید باید تا ماه آوریل ۵۰۰ هزار امضاء جمع کند تا بتواند در انتخابات محلی اکتبر ۲۰۲۰ شرکت کند/ AFP

ژائر بولسونارو، رئیس جمهور راستگرای افراطی برزیل، به هدف تحکیم قدرتش یک حزب  جدید سیاسی به راه انداخته است.

حزب جدید او، «اتحاد برای برزیل» (اِی پی بی) تحت لوای مبارزه با فساد و اختلاس و ترغیب ارزش‌های مسیحیت، عمل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها تن از هوادارن آقای بولسونارو در محوطه هتلی در «برازیلیا» پایتخت برزیل گرد آمدند تا اظهارات او را در نخستین اجلاس حزب بشنوند. در جریان این گردهمایی، پرزیدنت بولسونارو منشور حزب را توضیح داد و اعضای کمیته اجرایی آن را منصوب کرد. این اختیاراتی است که او در حزب راستگرای سوسیال لیبرال (پی اس ال) از آن بی بهره است.

در ماه‌های اخیر، آقای بولسونارو با رهبری حزب «پی اس ال» بر سر کنترل صندوق مالی قابل توجه انتخاباتی حزب، به مرحله قطع رابطه رسید.

ماه گذشته، دعوای میان پرزیدنت بولسونارو با «لوسیانو بیوار» بنیانگذار «پی اس ال» که نمی‌خواست کنترل را به رئیس جمهور و پسرانش واگذار کند، به مرحله اهانت کشید.

او در اظهاراتی در ضیافت نهار (برای آغاز کار حزب جدید) گفت:«ما امروز این فرصت را داریم که تمام برزیلی‌های معتقد را برای آینده وطنمان متحد کنیم.»

اما رها کردن «پی اس ال» برای آقای بولسونارو که روی موج احساسات طرفدار محافظه کاران در انتخابات سال گذشته پیروز شد، اقدامی خطرناک است. هرگونه حرکت در این جهت می‌تواند به پراکنده شدن شالوده قدرت او ختم شود و از سوی دیگر، با توجه به  فرارسیدن زمان انتخابات محلی در سال آینده، ماه‌ها به طول خواهد انجامید که حزب جدید او رسمیت پیدا کند.

سال گذشته، حزب «پی اس ال» به دنبال آن که آقای بولسونارو از آن به عنوان ابزاری برای کارزار انتخاباتیش استفاده کرد، از گمنامی نسبی خارج شده و در مقام دومین بزرگترین حزب در کنگره برزیل قرار گرفت.

روز پنجشنبه، اقای بولسونارو اعلام کرد که شخصا در سمت ریاست حزب جدید «ای پی بی» قرار خواهد گرفت و پسرش، سناتور فلاویو بولسونارو، نخستین معاون آن خواهد بود.

حزب جدید باید تا ماه آوریل تعداد ۵۰۰ هزار امضاء جمع کند تا بتواند در انتخابات محلی اکتبر ۲۰۲۰ شرکت کند.

پرزیدنت بولسونارو امیدوار است با استفاده از تعداد فالوئرهایش در شبکه‌های اجتماعی بتواند این تعداد امضاء را جمع آوری کند، اما تحت قوانین انتخاباتی جاری در برزیل، امضاء باید توسط افراد روی کاغذ جمع آوری شوند.

آقای بولسونارو به خبرنگاران گفته است اگر دیوان ویژه انتخابات اجازه استفاده از امضاهای دیجیتالی را صادر نکند، حزب «ای پی بی» در کارزار انتخاباتی سال آینده شرکت نخواهد کرد زیرا فرصت کافی برای جمع آوری امضاء، تایید آن‌ها و ثبت حزب در کارزار انتخاباتی نخواهد داشت.

سازمان دهندگان حزب جدید انتظار دارند بسیاری از اعضای گروه رو به گسترش «مسیحیان اِوانجِلیست» که در تعداد کثیر در انتخابات اکتبر گذشته از اقای بولسونارو حمایت کردند، از «ای پی بی» نیز پشتیبانی کنند. آقای بولسونارو با وعده ممانعت از قانونی شدن سقط جنین، ازدواج همجنس گرایان و استعمال ماری جوانا، حمایت آن‌ها را جلب کرد.

آقای بولسونارو اظهار امیدواری کرده که اکثریت ۵۳ عضو «پی اس ال» در مجلس سفلی برزیل و سه سناتور مجلس علیا به حزب جدید او بپیوندند.

منشور حزب «ای پی بی» شامل تعهد به دفاع از زندگی از لحظه لقاح و قانونی کردن حمل اسلحه برای حفاظت از ملک خصوصی است.

گزارش بیشتر ازرویترز

© The Independent