مرگ جفری اپستین جلوی افشای حقیقت را نخواهد گرفت

قربانیان او سزاوار شنیده شدن هستند و همدستان او جزای خود را خواهند دید

یک گروه معترض در مقابل دادگاه فدرال نیویورک، 8 جولای 2019

STEPHANIE KEITH / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

چگونه جفری آپستین، این میلیاردر کودک‌آزار، از چنگال قانون گریخت؟

پاسخ در خود سوال است. در واقع او کار خود را در روز روشن می‌کرد. اگر گزارش‌ها صحیح باشد، او نیازی نداشت که بیرون مدرسه‌ای کودکانه در ماشینی منتظر قربانیان خود بنشیند. بلکه او دیگران را برای این کار استخدام می‌کرد و تمام آنها اگر حتی همدست وی هم نبودند، حداقل شاهد اقدامات او بودند. او به همراه دستیاران، همراهان و همکاران‌اش به دور دنیا سفر می‌کرد تا دختران نوجوان را شکار کرده و آنها را برای اهداف شوم خود آماده سازد. این کار ایشان در مقیاسی عظیم انجام یافته و صدها تن از این دختران قربانی میان سن‌های ۱۴ تا ۱۷ سال بوده‌اند. اقدامات اپستین از چشم این دختران اصلا مخفی نبوده و بعضی از ایشان با اقامه اتهاماتی جدی علیه وی سکوت خود را شکسته‌اند. یکی از آنها جنیفر آراوز است که می‌گوید وقتی تنها ۱۵ سال داشته اپستین به او تجاوز کرده است. او می‌گوید خانمی به او در جلوی دبیرستانش در نیویورک مراجعه کرده و پس از فریب دادنش او را برای اپستین آماده کرده است.

یکی از افرادی که نامش در اتهامات جاری درباره رابطه جنسی اپستین با دختران زیر سن قانونی به چشم می‌خورد، گیزلین مکسول، دختر یکی از غول‌های دنیای رسانه و فردی بدنام به نام رابرت مکسول است. گیزلین متهم است که به اپستین در آماده کردن و پیدا کردن دختران جوان برای سکس کمک می‌کرده است. اینجا وقتی است که نام شاهزاده اندرو هم به میان می‌آید. پسر دوم ملکه به شدت هرگونه ارتباطی با افراد زیر سن قانونی را انکار کرده است و برای رعایت انصاف لازم است ذکر کنیم تمام اتهامات علیه او بعد از رسیدگی کیفری دادگاهی در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشته شد.

اکنون که اپستین مرده است احتمالا آن قراردادهای حفظ اطلاعات و عدم افشای مکالمات با وی و هر گونه موانع قانونی و حقوقی دیگر در این رابطه به سرعت منتفی خواهد شد. گرچه خود او از چنگ عدالت گریخت و ماجرا را برای بعضی‌ها راحت کرد، اما دادگاه احتمالا مدارک و جزییاتی جدید را در این خصوص منتشر خواهد کرد و دیگر مانعی بر سر راه استفاده از دی‌ان‌ای هم نخواهد بود. این حقیقت که ممکن بود در عین ناامیدی از نظرها مخفی بماند، حالا به زودی و طی افشاگری‌هایی چند روشن خواهد شد. صدها زن قدم جلو گذاشته و هزاران نفر از افراد خاطی در این پرونده را رسوا کرده‌اند که در این میان نام بسیاری از افراد بانفوذ و مشهور به چشم می‌خورد.

اپستین کار خود را در روز روشن می‌کرد، به این معنی که تدابیر متعددی برای تسهیل و محافظت از اقدامات عیان‌اش درنظر گرفته بود و گروهی متشکل از وکلا و سایرین را در کنار خود داشت که به او در ساکت کردن قربانیان و شاهدان جرم کمک می‌کردند.

مانند مایل جکسون، اپستین هم می‌توانست بهترین تیم حقوقی را خریداری کند و این امری مهم است. در این مورد، پول بسیار قدرتمند است و هیچ فایده‌ای در انکار این واقعیت نیست. تنها یک تیم حقوقی زبره می‌توانست جلوی حکم زندانی طولانی یا حتی حبس ابد را در پرونده علیه او در سال ۲۰۰۸ بگیرد. نیازی نیست که در کارهای دولت همیشه به دنبال فساد بود تا آنها را سرزنش کرد، در این مورد مقامات به سادگی نمی‌خواستند وارد جنگ طولانی حقوقی با تیم حرفه‌ای اپستین شده و می‌دانستند که او رفقایی بانفوذ دارد. الکساندر آکوستا، وکیل آمریکایی ساکن فلوریدا یکی از اشخاصی بود که به توافقات پیش از محاکمه با تیم اپستین تن داد. او اکنون به خاطر نقشی که در محاکمه قبلی اپستین داشت مورد انتقاد قرار گرفته و مجبور شد از وزارت کار کابینه دونالد ترامپ استعفا دهد.

 کارهای اپستین آنقدر در روز روشن و در ملا عام بود که از او و رفقای بانفوذش عکس‌های بسیاری وجود دارد و معمولا در این عکس‌ها با چند دختر جوان نیز همراهی می‌شوند. مورد دیگر نیز حضور او با این دختران در مهمانی‌های مختلف و دیگر اماکن بود. برای مثال، فیلمی از حضور آقای ترامپ بسیار جوان‌تر در کنار اپستین در یک مهمانی وجود دارد که بارها مورد بازدید کابران مجازی قرار گرفته است. ستایش آقای ترامپ از اپستین در مصاحبه با مجله نیویورک در  سال ۲۰۰۲ هم شنیدنی است:‌ «من اکنون جفری را ۱۵ سالی هست که می‌شناسم، بسیار آدم بی‌نظیری است. با او وقت گذراندن خیلی خوش می‌گذرد. بعضی‌ها می‌گویند او هم مانند من از خانم‌های زیبا، که بسیاری از آنها جوان‌تر هستند، خوشش می‌آید.»

شاید مانند آقای ترامپ، اپستین هم در هتل مارالاگو ترامپ تنها توانسته بانوان را «دستمالی» کند. قطعا اظهارات لورفته و معروف ترامپ را به خاطر دارید که ‌گفته بود:‌ «وقتی یک ستاره مشهور باشی، آنها (خانم‌ها) می‌گذارند انجامش دهی. هر کاری که بخواهی می‌توانی بکنی.»

اما ممکن است این گفته ترامپ را فراموش کرده باشید که وقتی این مکالمه خصوصی فاش شد، درباره یکی از افراد به شدت مشهور دیگر در حلقه آشنایان خود، یعنی بیل کلینتون گفت: «او در زمین گلف حرف‌هایی بسیار بدتر از این به من زده است، نه حتی نزدیک به حرف‌های من.»

طی چند روز آینده اطلاعات بسیار بیشتری درباره این مردان مسن کودک‌باز و شبکه آنها در نیویورک، تایلند و سنت تروپه منتشر خواهد شد. من به شخصه خیلی دوست دارم اطلاعات بسیار بیشتری راجع به شاهزاده اندرو و نقش احتمالی او در اقدامات اپستین به دست‌ بیاورم به ویژه تا جایی که به خاطر دارم این مساله در کارتون عروسک‌های ساخته‌شده بر اساس شکل و شخصیت او هم بازتاب داده شده بود. دوست دارم بیشتر راجع به ترامپ و «تفریحاتی» که با اپستین داشت بدانم. و همینطور راجع به کلینتون و استفاده او از هواپیمای شخصی اپستین که ظاهرا به نام لولیتا اکسپرس معروف است. [لولیتا نام رمانی از ولادیمیر ناباکوف است که در آن رابطه جنسی با دختری نوجوان به نام لولیتا نمایش داده می‌شود. فیلم‌های متعددی نیز از این رمان ساخته شده است.] و همینطور درباره پرفسور الن درشویتز، وکیل افراد مشهور که نامش به عنوان متهم در این پرونده به میان آمده اما تمام اتهامات وارده را «کاملا کذب محض» عنوان کرده است. و بیشتر از همه، به خاطر نقش‌اش در این ماجرا و جنسیت خودش، کنجکاو وضعیت مکسول هستم، خانمی که تا پیش از این فردی به شدت حاضر در اجتماع و محافل مختلف بوده و نفوذی زیاد داشت.

ظاهراً این خانم مکسول بود که با دروغگو نامیدن یکی از قربانیان به نام ویرجینیا جیوفری (نام خانوادگی سابق: رابرتز) به اتهام افترا از جانب او تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. در همین مدارک افترا بود که نام شاهزاده اندرو چند بار به چشم خورد، از جمله ادعای مطروحه در سال ۲۰۱۵ که جیوفری ادعا کرده بود والاحضرت همایونی سه بار با او همبستر شده و یک‌بار هم در وان حمام با او سکس داشته است، که ظاهرا ادعای آخر صحیح نیست چرا که «آن وان حمام برای مردی به اندازه شاهزاده اندرو بیش از اندازه کوچک بوده و او نمی‌توانسته حتی در آن حمام کند چه برسد به این که در آن سکس داشته باشد». سخنگوی خانم مکسول هم درباره نقش او اذعان داشت: «اتهامات و ادعاهای مطروحه علیه گیزلین مکسول حقیقت ندارد و او به شدت ادعاهای زشتی از این دست را که در رسانه‌های بریتانیا و جاهای دیگر منتشر شده، انکار کرده و به دنبال احقاق حق خود و جبران خسارات ناشی از این ادعاهای بدنام‌کننده و افتراگرایانه به شهرت و آبرویش خواهد بود.

به گونه‌ای گسترده‌تر، ما در طول هفته‌های آینده با حقایق بسیار بیشتری در این رابطه روبه‌رو خواهیم شد. برخلاف رویاپردازی‌های کارل بیچ درباره وجود حلقه‌ای مخفیانه و مختص افراد رده‌بالا برای سکس در بریتانیا، ماجرای اپستین قربانیانی متعدد، چند شاهد عینی، و مدارک کافی با خود به همراه دارد. این بار به صحبت قربانیان گوش داده خواهد شد چرا که آنها حداقل سزاوار این هستند از اتفاقاتی که بر آنها رفته است پرده بردارند. اپستین در دادگاه نخواهد بود تا به حرف‌های آنها گوش دهد، ولی بسیاری از افراد دیگر، شامل رئیس‌جمهورها، شاهزادگان و استادان دانشگاه حاضر خواهند بود.

حتی اگر هیچ‌یک از ایشان نیز کوچک‌ترین اقدام اشتباهی، چه رسد به کار غیرقانونی، نکرده باشد و هیچ مدرکی هم دال بر دخالت آنها در کارهای اپستین وجود نداشته باشد، ممکن است خود آنها با حیرت با این مساله مواجه شوند که اپستین واقعا چگونه آدمی بوده است و ایشان چقدر ساده و احمق بوده‌ که اجازه داده‌اند به عنوان دوست و آشنای او شناخته شوند.

[توضیح مترجم]

https://www.independent.co.uk/voices

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه