داووس ۲۰۲۳: دبیرکل ناتو خواستار افزایش ارسال اسلحه برای اوکراین شد

دبیرکل ناتو گفت اوکراین نه‌تنها به سیستم‌های دفاع هوایی و زرهی بیشتر، بلکه به دریافت مهمات، قطعات یدکی و قابلیت‌های نگهداری نیز نیاز دارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، گفت که «اوکراین در موقعیتی محوری» است و به «افزایش چشمگیر» ارسال سلاح نیاز دارد، و «حمایت از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه» را «تنها راه‌ دستیابی به صلح» دانست.
رهبران دفاعی از حدود ۵۰ کشور و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) روز جمعه، ۲۰ ژانویه، در پايگاه هوایی رامشتاين آلمان  درباره جنگ اوکراین مذاکره خواهند کرد. 

این مذاکرات تازه‌ترين دیدارها و نشست‌های حامیان اوکراین از زمان حمله روسیه در ۱۱ ماه پیش است.
استولتنبرگ در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، به خبرگزاری رویترز گفت: «این لحظه‌ای محوری در جنگ است و اوکراین به افزایش چشمگیر حمایت تسلیحاتی نیاز دارد. او افزود: «اگر ما یک راه‌حل صلح‌آمیز برای فردا می‌خواهیم، باید امروز سلاح‌های بیشتر ارائه دهیم.» 

پیش‌بینی می‌شود که نشست رامشتاین بر این موضوع متمرکز باشد که آیا آلمان مخالفت خود را با ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین پایان خواهد داد، یا دست‌کم با انتقال آن‌ها به اوکراین از طریق سایر کشورهای عضو ناتو موافقت خواهد کرد؟
استولتنبرگ در این باره محتاطانه سخن گفت و افزود که گفتگوها ادامه دارد، و در عین حال، از تصمیم بریتانیا برای اعزام تانک‌های چلنجر به کی‌یف استقبال کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا اولین کشور غربی است که تانک‌های غربی به اوکراین می‌فرستد و با این اقدام لندن، فشارها بر برلین افزایش یافته است.  بریتانیا  قول تحویل ۱۴ تانک چلنجر را به اوکراین داده است، اما تانک‌های لئوپارد آلمان بهترین گزینه برای اوکراین در مقیاس بزرگ دانسته می‌شوند.

کی‌یف می‌گويد که اميدوار است سلاح‌های جديد غربی در سال جاری، شتاب نظامی تازه‌ای به اوکراین بدهد. پیش‌بینی می‌شود که دریافت تانک‌های سنگين، قدرت تحرک و نیز حفاظت بيشتری برای سربازان اوکراینی فراهم کند. اوکراین امیدوار است که بتواند از خطوط روسيه در شرق و جنوب کشور عبور کند و اراضی اشغالی خود را پس بگیرد.

فراتر از تانک‌ها، دبیرکل ناتو گفت که اوکراین نه‌تنها به سیستم‌های دفاع هوایی و زرهی بیشتر، بلکه به دریافت مهمات، قطعات یدکی و قابلیت‌های نگهداری نیز نیاز دارد، تا اطمینان حاصل شود که قابلیت و کاربرد سلاح‌های موجود ادامه می‌یابد.

او گفت که اوضاع در امتداد جبهه‌های نبرد در طول هفته‌های گذشته ثابت بوده است، اما نبردهای شديد طولانی‌ در شهر شرقی باخموت، نشان‌دهنده اهميت ارائه سلاح‌های بيشتر برای حمايت از اوکراين است.

روسيه در هفته‌های اخير بر حمله به اطراف باخموت متمرکز شده و ادعا می‌کند که هفته گذشته شهر معدنی سولدار را در حومه شمالی باخموت اشغال کرده است.

استولتنبرگ افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هیچ نشانه‌ای از آماده شدن برای صلح نشان نداده است و به همین دلیل، باید متوجه شود که نمی‌تواند در میدان جنگ پیروز شود.»

بیشتر از جهان