شکست ماموریت کمیسیون تماس طالبان در پی بازداشت و کشتار نظامیان و غیرنظامیان

طالبان کمیسیون تماس با چهره‌های افغان را ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ راه‌اندازی کردند و در راس آن مولوی شهاب‌الدین است

طالبان با بحران مشروعیت ملی و جهانی مواجه‌اند-عکس‌ها از آژانس اطلاعاتی باختر

کمیسیون تماس طالبان با شخصیت‌های افغان ادعا کرد که تاکنون ۴۸۱ تن از مقام‌های حکومت سابق شامل وزرا، نمایندگان مجلس و مقام‌های امنیتی به افغانستان تحت کنترل طالبان بازگشته‌اند.

احمدالله وثیق، رئیس تلویزیون ملی افغانستان و سخنگوی این کمیسیون، روز دوشنبه ۲۶ دی (۱۶ ژوییه) در مصاحبه‌ای، درباره تداوم تلاش‌ها برای دعوت از مقام‌های حکومت سابق اطمینان داد اما تنها به شکل کلی اشاره کرد که شمار زیادی از مقام‌های سابق به افغانستان بازگشته‌اند. او گفت: «اعضای کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان همه‌روزه تلاش می‌کنند تا تسهیلات لازم را برای اشخاصی که به دعوت این کمیسیون به کشور برگشته‌اند، فراهم کنند.»

با این حال دست‌کم در یک ماه اخیر، نه رسانه‌های وابسته به طالبان و نه حساب‌های توییتری فعال این گروه هیچ‌یک عکس یا مطلبی مبنی بر بازگشت چهره‌های مطرح سیاسی و مقام‌های سابق منتشر نکرده‌اند. در این مدت، تنها چند کارمند حکومت سابق به افغانستان بازگشتند که طالبان بازگشت آن‌ها را هم موفقیت در راستای متقاعد کردن افراد در تبعید جلوه دادند و از آن استفاده تبلیغاتی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف روزهای نخست آغاز به کار کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان، میزان اعتماد مقام‌های نظامی و غیرنظامی سابق به طالبان به پایین‌ترین حد رسیده است.

از طریق این کمیسیون با اقبال [نام مستعار]، یکی از افسران سابق پایگاه ۲۰۷ ارتش در غرب افغانستان تماس گرفته شد تا از ایران به افغانستان بازگردد اما او با مرور رویدادهای مرتبط با بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق، از رفتن به افغانستان صرف نظر کرد. اقبال به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان بر خلاف تعهداتشان نظامیان و غیرنظامیان را تعقیب می‌کنند و می‌کشند. او بازگشت به افغانستان زیر پرچم طالبان را «خودکشی» توصیف ‌می‌کند.

اقبال می‌گوید: «طالبان شماری از نیروهای پلیس، ارتش و امنیت ملی را کشتند. من اول فکر می‌کردم که طالبان به فرمان عفو عمومی رهبرشان پایبندند، اما حالا دیگر به این باور ندارم.»

در هفته جاری، افراد مسلح مرسل نبی‌زاده، نماینده سابق مجلس افغانستان را در خانه‌اش در کابل کشتند. او نخستین نماینده مجلسی است که با پس از روی کار آمدن طالبان کشته می‌شود. طالبان تاکنون هیچ‌کس را در ارتباط با قتل نبی‌زاده بازداشت نکرده‌اند. این در حالی است که شماری از نمایندگان سابق هنوز در افغانستان‌اند و قتل نبی‌زاده به نگرانی آن‌ها انجامیده است.

طالبان کمیسیون تماس با چهره‌های افغان را در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ راه‌اندازی کردند. در راس این کمیسیون، مولوی شهاب‌الدین دلاور قرار دارد. هدف پنهانی این کمیسیون این بود که چهره‌های مطرح سیاسی و قومی را به افغانستان بکشاند تا به کسب مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان کمک شود.

محمود کرزی، وزیر سابق شهرسازی و مسکن، محمد صدیق چکری، وزیر سابق حج و اوقاف، فاروق وردک، وزیر سابق آموزش و پرورش، هدایت امین ارسلا، وزیر دارایی سابق، امان‌الله غالب، رئیس سابق شرکت برق‌رسانی برشنا، دولت وزیری، سخنگوی سابق وزارت دفاع، حسن مبارک عزیزی، معاون سابق وزیر حمل‌و‌نقل، امیرزی سنگین، وزیر سابق مخابرات و فناوری در دولت‌های پیشین افغانستان، کرام‌الدین کریم، مسئول فدراسیون فوتبال افغانستان و شماری دیگر از چهره‌ها دعوت کمیسیون تماس طالبان را پذیرفتند.

برخی از این چهره‌ها به فساد مالی متهم‌اند.

 شماری از این افراد با مقام‌های ارشد طالبان هم دیدار کرده‌اند اما پس از گرفتن عکس با طالبان، مشخص نیست چه کسانی هنوز در افغانستان‌اند و چه کسانی دوباره به خارج رفته‌اند.

حدود یک‌ سال و نیم است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند اما در این مدت هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است و طالبان با بحران مشروعیت ملی و جهانی مواجه‌اند. حکومت طالبان تصور می‌کرد از طریق کمیسیون تماس با چهره‌ها خواهد توانست به مشروعیت جهانی نزدیک شود. در حالی که یکی از شروط کشورهای منطقه و جهان برای به رسمیت شناختن طالبان حضور همه اقوام در حکومت است و حکومت طالبان را بیشتر طالبان پشتون‌تبار رهبری می‌کنند.

بیشتر از جهان