ادعای امیرعبداللهیان در سفر به ترکیه: مهسا امینی به مرگ طبیعی از دنیا رفت

امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود از برنامه‌ریزی برای سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه خبر داد و گفت که او به‌زودی به ترکیه سفر می‌کند

 

وزارت امور خارجه ترکیه هدف این سفر را بررسی موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرده است-ADEM ALTAN / AFP

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که روز سه‌شنبه وارد ترکیه شد و با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کرد، در ادعایی گفت که «در ایران زنان از آزادی و حقوق بالایی برخوردارند» و  یک دختر ایرانی با «مرگ طبیعی» از دنیا رفت.

او همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شد که «مداخله‌گران خارجی، فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه سازماندهی‌شده ... علیه ایران ترتیب دادند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که زنان ایرانی دهه‌ها است با خشونت نظام‌مند پلیس ایران مواجه‌اند و صدها ویدیو از خشونت گشت ارشاد علیه زنان ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی ادعای مرگ طبیعی مهسا امینی را مطرح می‌کند که این دختر ۲۲ ساله کرد اهل سقز طی بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد، بیهوش و به بیمارستان منتقل و جان سپرد، بدون آنکه هیچ تحقیق مستقلی درباره این موضوع صورت گیرد.  

در جریان نشست خبری مشترک وزرای خارجه دو کشور در آنکارا، امیر عبداللهیان گفت: «در بالاترین سطح همکاری با ترکیه در مبارزه با تروریسم هستیم.» او همچنین گفت که ممانعت حکومت موقت افغانستان از تحصیل زنان مغایر دین اسلام است. چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز گفت که ترکیه و ایران قویا از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه حمایت می‌کنند و همچنین افزود: « پ.ک.ک تهدیدی برای ایران و هم برای ما است. این تروریست‌ها باید از سوریه پاکسازی شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، اعلام شده بود که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  روز سه‌شنبه برای دیدار با سر‌گئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به مسکو سفر می‌کند، اما به نوشته خبرگزاری تاس، این دیدار «با توافق دو طرف» به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، امیر عبداللهیان همچنین روز سه‌شنبه با رجیب طیب اردوغان دیدار کرد. این دیدار در مرکز حزب عدالت و توسعه ترکیه بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت.

وزارت امور خارجه ترکیه هدف این سفر را بررسی موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرده است.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در بدو ورود به ترکیه اعلام کرد که قصد دارد درباره موضوعات منطقه‌ای غرب آسیا، قفقاز جنوبی و موضوعات بین‌المللی با مقام‌های ترکیه رایزنی کند. او همچنین گفت که در این سفر، بر اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه که در جریان سفر گذشته رئیس‌جمهوری ترکیه به امضا رسید، تاکید شد.

همچنین به گزارش ایرنا، امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود از برنامه‌ریزی برای سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری حکومت ایران، به ترکیه خبر داد و گفت که او به‌زودی به ترکیه سفر می‌کند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت که سفر ابراهیم رئیسی قرار بود در روزهای پایانی سال میلادی گذشته انجام شود، اما به درخواست ایران، این سفر به‌دلیل تراکم کاری اردوغان به تاخیر افتاد.