بزرگ‌نمایی تهدید داعش؛ تلاش مشترک طالبان و پاکستان برای اخاذی از دولت‌ها

نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت که اگر طالبان به پول کافی دسترسی نداشته باشند، اعضای آن به داعش ملحق می‌شوند

به باور منیر اکرم، قرار دادن پول بیشتر در اختیار طالبان افغانستان، مانع پیوستن فرماندهانش به داعش خراسان می‌شود- Twitter/ @PakistanPR_UN 

منیر اکرم، نماینده دائمی پاکستان در سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت درصورتی‌که طالبان به پول کافی دسترسی نداشته باشند، ممکن است اعضای این گروه به داعش خراسان که خشن‌تر از آن گروه عمل می‌کند، ملحق شوند.

منیر اکرم در گفت‌وگویی با نشریه نیوزویک، ضمن ابراز نگرانی از گسترش فعالیت داعش در افغانستان، گفت: «اکنون ما در افغانستان وضعیتی داریم که در آن، طالبان باید متقاعد شوند که نه‌تنها با داعش، بلکه با تمام جنبش‌های تروریستی بجنگند.» نماینده پاکستان افزود: «ما شرایط را درک می‌کنیم، اما باید یک راهبرد موثر برای مقابله با آن پیدا کنیم.»

اکرم با اشاره بدتر شدن اوضاع اقتصادی در افغانستان، گفت که داعش درحال قوی‌تر شدن است و این گروه از بیرون افغانستان پول دریافت می‌کند.

نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد این سخنان را درحالی بیان کرد که در چند روز گذشته، نامه‌ای از یک فرمانده نیروهای مرزی طالبان در رسانه‌ها منتشر شده که در آن درباره سرازیرشدن هزاران تروریست، ازجمله اعضای داعش، از خاک پاکستان به افغانستان هشدار داده شده است.

در نامه فرمانده نیروهای مرزی طالبان، شمار جنگجویان داعش و دو گروه تروریستی دیگر که گویا اکنون در داخل خاک پاکستان آموزش می‌بینند و قرار است وارد افغانستان شوند، حدود هفت‌هزار نفر برآورد شده است؛ درحالی‌که براساس گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ژوئن سال گذشته منتشر شد، شمار جنگجویان داعش خراسان در افغانستان و پاکستان حدود چهارهزار نفر تخمین زده شده است. ضمیر کابلوف، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، چندی قبل ضمن ابراز نگرانی گفت که با سلطه طالبان بر افغانستان، شمار جنگجویان داعش در افغانستان به  ۶هزار نفر افزایش یافته است.

با این حال، به نظر می‌رسد یک هماهنگی نزدیک میان انتشار نامه فرمانده طالبان درمورد احتمال سرازیر شدن هفت‌هزار تروریست، ازجمله اعضای داعش، از پاکستان به افغانستان و هشدار منیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تهدید داعش خراسان در افغانستان قابل انکار نیست و این گروه که با سلطه طالبان بر افغانستان، روش جنگی خود را از جنگ جبهه‌ای به حملات پیچیده انتحاری، انفجاری و ترور در شهرها تغییر داده، موفق شده است ضربات سنگینی به طالبان وارد کند، اما از هشدارهای منیر اکرم و انتشار نامه فرمانده طالبان چنین به نظر می‌آید که طالبان و دولت پاکستان، با برجسته‌کردن تهدید داعش خراسان، در تلاش‌اند تا دولت‌های غربی را که از قدرت‌گیری داعش هراس دارند، وادار به باج‌دهی کنند.

باور غالب در دولت‌های غربی و شماری از همسایه‌های افغانستان، ازجمله ایران، این است که طالبان فعلا در افغانستان بدیلی ندارند و به‌دلیل منسجم‌نبودن نیروهای دموکرات و احزاب سیاسی، برای کنترل افغانستان تنها می‌توان به طالبان تکیه کرد، درحالی‌که طالبان میزبان و حامی گروه‌هایی است که داعش خراسان از آنان زاده شده است.

 حرکت اسلامی ترکستان شرقی متشکل از جدایی‌طلبان اویغور که برای دولت مستقل اسلامی در سن‌کیانگ چین می‌جنگند، تحریک اسلامی ازبکستان متشکل از تروریست‌های ازبکستانی، جماعت انصارالله متشکل از تروریست‌های تاجیکستانی، تحریک طالبان پاکستان و چند گروه کوچک و بزرگ دیگر که اکنون در داخل افغانستان حضور دارند، از حمایت طالبان برخوردارند.

داعش خراسان در سال ۲۰۱۴ از میان اعضای همین گروه‌ها شکل گرفت و اکنون سلطه طالبان بر افغانستان، به این گروه‌ها اطمینان خاطر و فضای بهتری برای گسترش فعالیت داده است.

براساس گزارش منابع مطلع در شمال افغانستان، بیشتر جنگجویان خارجی، به‌ویژه اویغورهای چین، ازبکستانی‌ها و تاجیکستانی‌ها، در شمال افغانستان و در استان‌های بدخشان، فاریاب و بغلان حضور دارند. اگر تقویت طالبان از لحاظ مالی، می‌توانست از خطر گسترش داعش جلوگیری کند، اکنون باید داعش در افغانستان مهار می‌شد، چون در ۱۷ ماه گذشته، ۱.۸ میلیارد دلار به‌صورت نقد به افغانستان ارسال شده است. هرچند بنابر اعلام سازمان ملل متحد این پول در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد و برای اهداف بشردوستانه به مصرف می‌رسد، اما نگرانی‌هایی در این زمینه مطرح شده است که طالبان به‌دلیل سلطه بر بانک مرکزی افغانستان، از این پول بهره می‌برند. در کنار این، طالبان تمامی کانال‌های درآمدی افغانستان را در اختیار دارند و در این مدت به‌صورت بی‌رویه معادن افغانستان را استخراج کرده و به فروش رسانده‌اند. جمع‌آوری مالیات سنگین نیز از دیگر منابع مهم درآمد طالبان است که با زور تفنگ و تهدید از مردم می‌گیرند.

در اوایل سلطه طالبان، هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، بودجه‌ای ۶میلیون دلاری برای سپردن به طالبان جهت تامین امنیت دفاتر این نهاد در شهرهای افغانستان اختصاص داده بود. نهادی که مسئولیت تامین امنیت دفاتر سازمان ملل متحد را دارد، زیرمجموعه وزارت داخله محسوب می‌شود و این پول به نیروهای شبکه حقانی که رهبر آن وزارت داخله (کشور) افغانستان را در دست دارد، سپرده شده است. طالبان ممکن است مبلغ‌های هنگفت مشابهی را نیز از دیگر سازمان‌‎های بین‌المللی امدادرسان که در افغانستان کار می‌کنند، به‌دست آورده باشند.

با افزایش حملات داعش در افغانستان، اکنون دولت پاکستان که خود در دام حمله‌های  تحریک طالبان پاکستان و جدایی‌طلبان بلوچ گرفتار شده است، برای استحکام رژیم طالبان در افغانستان نیز رایزنی (لابی) می‌کند. به باور منیر اکرم، اگر پول بیشتری در اختیار طالبان افغانستان قرار داده شود، از پیوستن فرماندهان این گروه به داعش خراسان جلوگیری می‌شود. او این دیدگاه خود را به‌عنوان راهبردی برای جلوگیری از گسترش داعش در افغانستان مطرح کرده است، درحالی‌که در ۱۷ ماه گذشته ثابت شده که تقویت طالبان نه‌تنها از گسترش داعش جلوگیری نمی‎‌کند، بلکه به تقویت گروه‌های تروریستی متحد این گروه، دشوارترشدن زندگی برای مردم افغانستان، افزایش رنج زنان و جرات بیشتر طالبان در سرپیچی از تعهدات حقوق بشری این گروه، می‌انجامد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه