نگرانی طالبان از هجوم هزاران داعشی از پاکستان به افغانستان

در هفته‌های اخیر حمله‌های مرگبار داعش در افغانستان افزایش یافته است

داعش در هفته‌های اخیر حمله‌های مرگباری را در کابل راه‌اندازی کرد که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد-WAKIL KOHSAR / AFP

همزمان با افزایش حملات مرگبار داعش خراسان در افغانستان، نگرانی‌ها از سرازیر شدن جنگجویان این گروه به افغانستان که در بخش‌هایی از پاکستان، در پناهگاه‌های این گروه آموزش‌های نظامی می‌بینند، افزایش یافته است.

در نامه‌ای که مولوی محمد آصف ذاکر، فرمانده یگان مرزی طالبان در استان پکتیا در شرق افغانستان، به واحدهای نظامی این گروه فرستاده است، در مورد احتمال ورود هفت هزار جنگجوی داعش از پاکستان به افغانستان هشدار داده است. این نامه که در ۱۶ دی نوشته و ارسال شده و روز دوشنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه)، در فضای مجازی منتشر شد، از خطر گسترش جنگ میان داعش خراسان و طالبان در ماه‌های پیش رو و به‌ویژه با پایان یافتن زمستان، حکایت دارد.

در این نامه آمده است: «در آن سوی خط فرضی در خاک پاکستان، در روستاهای کوکوخیل، گنده غریی، بیجر و دره میرشالو که پوشیده از جنگل‌اند، سه گروه که یکی از آن‌ها داعش است، به رهبری مسلم کوت‌وال، مراکز آموزشی ایجاد کرده‌اند.»

در این نامه شرح داده شده است که دو گروه از این افراد، نیروهای رزمی به سبک کماندو در اختیار دارند و پرچم‌های آنان سیاه است و گروه سوم فقط پرچم سیاه با خود دارد. مولوی ذاکر شمار نیروهای این سه گروه را هفت هزار نفر ذکر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده طالبان در مورد احتمال سرازیر شدن این افراد به داخل افغانستان نوشته است: «آن‌ها پس از فراغت از دوره آموزشی، برنامه دارند که به صورت انفرادی و گروهی به شهرستان‌های ازره در استان لوگر، شهرستان زازی آریوب در استان پکتیا، شهرستان سپینه شکه در استان ننگرهار، و شهرستان علی‎‌شینگ در لغمان وارد شوند.»  این شهرستان‌ها با پاکستان هم‌مرزند و پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، از مناطق تحت نفوذ طالبان و باندهای تبهکار بودند.

فرمانده یگان مرزی طالبان به تمامی فرماندهان این گروه در شهرستان‌های مذکور دستور داده است که ورود و خروج افراد را در امتداد مرز افغانستان و پاکستان با دقت بررسی، و از ورود تروریست‌ها به افغانستان جلوگیری کنند.

داعش در هفته‌های اخیر حمله‌های مرگباری را در کابل راه‌اندازی کرد که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از اعضای طالبان و کارکنان نهادهای مختلف نظامی و غیرنظامی شد. چهارشنبه، ۲۱ دی (۱۱ ژانویه)، یک مهاجم انتحاری داعش جلیقه همراهش را در ورودی وزارت خارجه طالبان منفجر کرد که باعث کشته شدن ۲۰ تن شد که ۱۶ تن از آنان دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان بودند. در این حمله ۷۰ تن دیگر نیز، شامل عابران خیابان، کارمندان اداری وزارت خارجه و محافظان ورودی وزارت خارجه طالبان، زخمی شدند.

هنگام وقوع این حادثه تروریستی، هیاتی از دیپلمات‌ها و بازرگانان چینی در داخل ساختمان وزارت خارجه طالبان حضور داشتند و گفته شد که هدف حمله، برهم زدن جلسه طالبان با هیات‌های خارجی بوده است.

پیش از آن، ۲۱ آذر ۱۴۰۱، دو مهاجم داعش به هتل محل اقامت شهروندان چین در کابل حمله کردند که باعث زخمی شدن پنج شهروند چینی شد.

پس از این حمله‌ها، نگرانی از افزایش حمله‌های داعش به اماکن دیپلماتیک افزایش یافته است. هرچند تاکنون کشورهای محدودی سفارت‌خانه‌های خود را در کابل بازگشایی کرده‌اند، اما پس از حمله به سفارت روسیه، کنسولگری این کشور نیز در کابل تعطیل شد.