هلند سفیر ایران را احضار کرد

اعدام علیرضا اکبری موجی از واکنش‌ها را در اروپا به دنبال داشت

وزارت خارجه هلند در پی اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی‌ــبریتانیایی و معاون سابق وزارت دفاع، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه را احضار کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از رسانه‌های محلی نوشت که ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند روز دوشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، نگرانی‌های کشورش از اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری را به علیرضا کاظمی آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ابلاغ کرده است.

علیرضا اکبری شنبه ۲۴ دی چند روز پس از محکومیت، به اتهام «جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی بریتانیا» اعدام شد.

این سومین بار در حدود یک ماه اخیر است که وزارت خارجه هلند سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار می‌کند. ووپکه هوکسترا شنبه ۱۷ دی (۷ ژانویه) هم پس از اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، از احضار سفیر ایران خبر داد و در توییتی نوشت: «از اعدام‌های وحشتناک اعتراض‌کنندگان در ایران آزرده‌خاطریم. من سفیر ایران را احضار می‌کنم تا بر نگرانی‌های جدی‌ خود تاکید کنیم و از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم همین کار را انجام دهند.»

وزارت خارجه هلند یک‌ بار دیگر نیز در ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) سفیر جمهوری اسلامی ایران را در اعتراض به اعدام معترضان و سرکوب خشونت‌آمیز شهروندان احضار کرده بود. ووپکه هوکسترا هم‌زمان در توییتی، از گفت‌وگو با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت ایران خبر داد و تاکید کرد: «هلند به حمایت‌های خود از زنان و مردان شجاعی که برای به‌ دست آوردن حقوق خود ایستادگی می‌کنند، ادامه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران که با قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، تاکنون چندین کشور خارجی در اعتراض به سرکوب معترضان سفرای جمهوری اسلامی را احضار کرده‌اند. طی روزهای اخیر نیز اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق علی شمخانی در وزارت دفاع که تابعیت بریتانیا را داشت، بحث‌برانگیز شد.

روز دوشنبه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که سفیر ایران در این کشور برای گفت‌وگو به وزارت خارجه در برلین احضار شده است. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، پیش‌ از آن، اعدام علیرضا اکبری را اقدامی «غیرانسانی» توصیف کرده و گفته بود که آلمان در کنار دوستان بریتانیایی به اقدام علیه جمهوری اسلامی و حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهد. بربوک بارها سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است.

پس از اعدام علیرضا اکبری، اتحادیه اروپا نیز این اقدام را به‌شدت محکوم و بار دیگر مخالفت خود را با مجازات اعدام اعلام کرد. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفت که لندن سفیر خود در تهران را موقتا فرا می‌خواند.