همزمانی دیدار السودانی و هیات آمریکایی با سفر قاآنی به بغداد

مواضع اخیر نخست‌وزیر عراق، مبنی بر تمایل او به گسترش و تعمیق روابطش با آمریکا و عربستان سعودی برخلاف خواسته نیروهای عراقی وابسته به جمهوری اسلامی است

IRANIAN PRESIDENCY / AFP

رسانه‌های داخلی عراق در روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳، از دیدار محمد السودانی، نخست‌وزیر این کشور، با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه، خبر دادند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد، مک‌گورک و هیات همراهش در دیدار با نخست‌وزیر عراق تاکید کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، همچنان بر تعهدهای راهبردی خود نسبت به عراق پایبند است و در عین‌حال از هرگونه ابتکار عملی به‌منظور انجام اصلاحات اساسی در حوزه‌های انرژی، زیرساخت‌ها و محیط‌ زیست حمایت می‌کند.

بخش دیگری از بیانیه سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد، به موضوع حمایت نظامی آمریکا از نیروهای مسلح عراق به‌منظور مبارزه با داعش اختصاص داشت. این سفارتخانه در بیانیه مورد نظر تاکید کرد دولت فدرال آمریکا همچنان خود را به ضرورت مبارزه با گروه تروریستی داعش و جلوگیری از بازسازی آن در عراق متعهد می‌داند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، محمد السودانی نیز در گفتگوی روز یکشنبه خود با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت عراق به نیروهای آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو که در مقابله با داعش به این کشور کمک می‌کنند، نیاز دارد و او، در مقام نخست‌وزیر عراق، تا اطلاع ثانوی تمایلی ندارد که این نیروها عراق را ترک کنند.

او در ادامه این بخش از سخنان خود چنین گفت:«ما فکر می‌کنیم به نیروهای خارجی نیاز داریم، [چون] حذف داعش بیش از اینها زمان می‌برد.»

سودانی در مصاحبه مذکور تاکید کرد قصد دارد به‌منظور تعمیق روابط عراق با ایالات متحده آمریکا، ماه آینده هیاتی به این کشور اعزام کند. او در عین‌حال از تمایل خود برای تعمیق و گسترش روابط عراق و عربستان سعودی نیز خبر داد.

محمد السودانی، که از اکتبر سال گذشته به نخست‌وزیری عراق انتخاب شد، جزو چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران به‌حساب می‌آید و حمایت تهران از او نقش بسزایی در انتخاب او به این سمت ایفا کرد. با این‌حال گفته‌های روز یکشنبه السودانی در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال خلاف نظر و رویکرد نیروهای شبه‌نظامی وابسته به حکومت اسلامگرای ایران است که نقش تعیین‌کننده‌ای در میدان سیاست عراق بر عهده دارند.

از سوی دیگر، همزمان با خبر دیدار السودانی با هیات آمریکایی، خبرگزاری ایسنا نیز از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بغداد خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری هدف سفر قاآنی به عراق حضور در مراسم ترحیم همسر باقر حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که در سال ۱۳۸۲ درگذشت، بود؛ هرچند همزمانی سفر او به بغداد و مواضع اخیر نخست‌وزیر عراق پرسش برانگیز به‌نظر می‌رسد.