کنفرانس بغداد ۲: توافق رهبران منطقه و جهان بر حمایت از ثبات و امنیت عراق 

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن: «ثبات و امنیت در عراق، ستون امنیت در منطقه خاورمیانه است»

رهبران منطقه و غرب در نشست بغداد۲ شرکت کردند- Khalil MAZRAAWI / AFP

دومین نشست منطقه‌ای با عنوان «کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت» با حضور شماری از رهبران ممتاز کشورهای منطقه و جهان، روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر، در ساحل بحرالمیت اردن آغاز شد. 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، شیخ احمد نواف الصباح، نخست‌وزیر کویت، از جمله رهبران شرکت‌کننده در این نشست به شمار می‌روند. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز وزیران خارجه خود را به نشست اعزام کرده‌اند. 

دور اول کنفرانس بغداد پیشتر با ابتکار ریاست جمهوری فرانسه، در تابستان ۲۰۲۱ در پایتخت عراق برگزار شده بود. 

 رییس‌جمهوری فرانسه درباره این نشست در بیانیه‌ای گفت: «هدف مشاهده مسیری برای نزدیک کردن طرف‌های عمده منطقه‌ای در جهت آینده سیاسی عراق است.» 

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر، گفت که کشورهای شرکت‌کننده در نشست منطقه‌ای «کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت» بر سر حمایت از عراق و پروژه‌های توسعه و همکاری در آن کشور به توافق رسیدند. 

ایمن الصفدی در نشست خبری مشترک با وزیران خارجه عراق و فرانسه، کنفرانس بغداد را «محلی برای همکاری و اقدامات مشترک» توصیف کرد و گفت که کشورها با چالش‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، آب‌وهوا، انرژی و امنیت غذا مواجهند.

وزیر خارجه اردن همچنین بر حمایت امان از عراق در «جنگ با ترور» تاکید کرد. 

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنانش در این نشست گفت که «ثبات و امنیت در عراق، ستون امنیت در منطقه خاورمیانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که وزیران خارجه خود را به نشست بغداد در اردن اعزام کرده‌اند، از سال ۲۰۱۶ رابطه دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند و معلوم نیست که نمایندگانشان در این نشست جلسه دوجانبه داشته باشند یا خیر. 

عراق تاکنون پنج بار میزبان مقام‌های ایرانی و سعودی بوده است ولی مذاکرات برای برقراری روابط تاکنون به نتیجه نرسیده است. 

جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در گستره منطقه خاورمیانه از سوریه تا یمن، از گروه‌ها و احزاب سیاسی مخالف هم حمایت می‌کنند. 

 محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در نشست خبری مشترک با همتایان اردنی و فرانسوی خود گفت: «اجازه نمی‌دهیم که سرزمین ما به محلی برای تهدید همسایگانمان تبدیل شود.» او تاکید کرد که عراق خود را از سیاست‌هایی که تنش را افزایش می‌دهد، دور می‌کند. 

او همچنین با اشاره به «تهدید کمبود آب» از کشورهای ترکیه و ایران خواست تا «امنیت آبی عراق را به خطر نیاندازند. ایران و ترکیه در هفته‌های گذشته مواضع احزاب و گروه‌های کرد در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.»

امانوئل مکرون، در سخنان خود در این نشست خبری سه‌جانبه، گفت که عراق «به صحنه خشونت و مداخله تبدیل شده که سراسر منطقه را به مخاطره می‌اندازد.» 

مکرون گفت که عراق «یکی از قربانیان ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه است،» و تاکید کرد که خاورمیانه با وجود دارا بودن تمامی شرایط برای داشتن نقش محوری در امور بین‌الملل، زیرساخت‌هایی که ثبات آن را تضمین کند، ندارد. 

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر در سخنانی در این نشست تاکید کرد که قاهره با هرگونه مداخله خارجی در امور عراق مخالف است. او گفت:‌«گسترش تروریسم و افراطی‌گرایی باری بر دوش مردم عراق است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنان خود خواستار «احترام به حاکمیت ارضی عراق از تمامی طرف‌ها» شد و گفت که اروپا به دنبال یک عراق مقتدرتر و باثبات‌تر است. 

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، قبل از شروع نشست «عراق ۲» بر «اهمیت عراق و هویت عربی آن» و نفی تمامی اشکال تروریسم در آن کشور تاکید کرد. 

این اولین نشست درباره عراق با حضور شرکت‌کنندگان بلندپایه بین‌المللی است در دوران نخست‌وزیری السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق است که به دنبال بیش از یک سال بن‌بست و تلاطم سیاسی در کشورش به این سمت منصوب شده است.