آلمان خواستار تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم روسیه در جنگ اوکراین شد

اوکراین، اتحادیه اروپا و هلند علنا از ایده تشکیل دادگاه ویژه حمایت کرده‌اند

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، خواستار تشکیل یک دادگاه بین‌المللی ویژه برای محاکمه رهبران روسیه در مورد حمله مسکو به اوکراین شد.

بربوک در سخنرانی در «آکادمی حقوق بین‌الملل» در لاهه، شهر محل استقرار دادگاه کیفری بین‌المللی، گفت: «آنچه مورد نیاز است، دادگاهی است که بتواند درباره رهبری روسیه تحقیق، و آن‌ها را محاکمه کند.»

او گفت که نگرانی دولت اوکراین از اینکه روسیه بابت «اقدامات تجاوزکارانه‌اش» در دادگاه بین‌المللی تحت تعقیب قرار نگیرد، قابل‌درک است، زیرا این دادگاه فقط می‌تواند به پرونده‌هایی رسیدگی کند که در آن شاکی و متهم اعضای دادگاه باشند، یا پرونده‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع کند. 

روسیه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و در جایگاه یکی از پنج قدرت عضو دائم شورای امنیت، دارای حق وتو است و احتمالا از هرگونه ارجاع پرونده خود به دیوان بین‌المللی کیفری جلوگیری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بربوک گفت: «ما درباره همکاری با اوکراین و متحدان خود در مورد ایده تشکیل دادگاه ویژه برای رسیدگی به جرایم تجاوز به اوکراین مذاکره کردیم.» وزیر خارجه آلمان افزود که چنین نهادی، می‌تواند سازوکار خود را از دادگاه جنایی اوکراین مشتق کند.

آنالنا بربوک گفت که چنین دادگاهی را می‌توان با عناصر بین‌المللی تکمیل کرد و «برای تضمین بی‌طرفی و حقانیت این دادگاه‌، می‌توان آن را در مکانی خارج از اوکراین، با حمایت مالی متحدان و دادستان‌ها و قضات بین‌المللی ایجاد کرد.»

اوکراین، اتحادیه اروپا و هلند علنا از ایده تشکیل دادگاه ویژه حمایت کرده‌اند. روسیه که اقدامات خود را در اوکراین «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، اتهام جنایات جنگی را، از جمله حمله عمدی به غیرنظامیان اوکراینی که تاکنون هزاران نفر را به کشتن داده است، رد کرده است.

با این حال، کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، درباره احتمال چندپارگی حقوقی در صورت برپایی چنین محکمه‌ای هشدار داده و گفته است که دادگاه او در واقع بهترین محل برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به جنایات تجاوزکارانه است، زیرا کشورهای عضو می‌توانند «شکاف‌هایی را که گفته می‌شود وجود دارند»، پر کنند.

بیشتر از جهان