بودجه ۱۴۰۲؛ ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سه سال گذشته

در سه سال گذشته ۸۵۵ هزار فرد حقوقی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار شخص حقیقی مالیات نپرداخته‌‌اند

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رکنا، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت در سه سال گذشته ۸۵۵ هزار فرد حقوقی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار شخص حقیقی مالیات پرداخت نکرده‌اند.

او با اشاره به افزایش منابع مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری، گفت مبلغ فرار مالیاتی افراد حقوقی در طول سه سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان است. با این حساب، بیشترین رقم فرار مالیاتی در کشور با حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان، به افراد حقیقی اختصاص دارد.

زارع همچنین گفت دولت در لایجه بودجه ۱۴۰۲، کاهش هفت درصدی مالیات بخش تولیدی را برای حمایت از تولید در نظر گرفته است. او افزود که در لایحه بوجه، نرخ تورم ۴۰ درصد پیش‌بینی شده و مواردی نیز برای حمایت از معیشت مردم وتولید و شاخص‌های کلان در نظر گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایجه بودجه ۱۴۰۲ ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ از جمله افزایش ۲۸ درصد بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که آن را به نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند، یا افزایش بودجه صداوسیما که با رشدی ۴۲ درصدی، به هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین، بودجه وزارت اطلاعات نیز ۵۲ درصد افزایش یافته که نشانه توجه ویژه دولت به تقویت نیروهای سرکوب در وضعیتی است که حکومت قادر به کنترل کامل اعتراضات سراسری چهار ماه گذشته در ایران نیست.

نگرانی حکومت از افزایش اعتراضات و افشای سرکوب و سانسور، از مهم‌ترین پیام‌های نهفته در ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است، و بودجه ۱۱۵ میلیارد تومانی «مرکز ملی فضای مجازی»، نهاد سرکوبگر اینترنت در ایران، نمونه‌‌ روشنی از این پیام‌ محسوب می‌شود. بودجه درنظرگرفته‌شده برای این نهاد سرکوب و سانسور، ۱۱ برابر بودجه اداره پست است.

پس از انتشار متن کامل این لایحه، جمعی از متخصصان و اقتصاد‌دانان با بررسی بند‌ها و ارقام آن، درباره تشدید بحران‌های همه‌گیر جامعه ایران در سال ۱۴۰۲ هشدار دادند. آن‌ها می‌گویند ارقام مربوط به درآمد‌ها و هزینه‌ها در این لایحه بودجه واقعی نیست و ناعادلانه توزیع شده‌اند. به‌گفته آنها این امر به تقویت ماشین سرکوب و افزایش فقر عمومی در جامعه ایران منجر خواهد شد.