خیزش سراسری؛ احضار، تهدید و ضرب‌و‌جرح دانش‌آموزان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در گزارش‌هایی از فشارهای امنیتی علیه دانش‌آموزان خبر داد

خیزش سراسری مردم ایران علاوه بر حمایت دانشجویان، اساتید، معلمان و بخشی از بازار، حمایت دانش‌آموزان را نیز با خود به همراه داشته است. همراهی دانش‌آموزان با خیزش سراسری، اقدام‌های امنیتی بسیاری را علیه آنان در‌پی داشته است. کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برخی از این اتفاقات را در کانال تلگرامی خود پوشش داده است.

بر اساس این گزارش‌ها، در جریان مراسمی که در اویل مهرماه سال جاری در دبیرستان کوثر، شهر بیجار، با حضور مسئولان اداره آموزش‌وپرورش برگزار شد، دانش‌آموزان شعارهای ضدحکومتی سر می‌دهند. شخصی با هویت نامعلوم این خبر را به گروه تلگرامی صنفی فرهنگیان بیجار ارسال می‌کند، مدیر و معاونان مدرسه، سارا ذوالفقاری، ژاله مطلبی و فیروزه بالادستیان، برای شناسایی فرد مذکور به طرح شکایت در پلیس فتا اقدام می‌کنند.

اکنون خبر رسیده است که به بهانه این شکایت، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بیجار به ریاست قاضی افروزیان، به احضار، بازجویی و پرونده‌سازی برای فعالان صنفی این شهرستان، ازجمله علی دانشور، رضا غدیری، محمدعلی عربی، علی‌اصغر آقامیرزایی و چندین نفر دیگر اقدام کرده است.

پیش از این، در آبان ماه نیز گزارش‌هایی از فشارهای امنیتی مسئولان این مدرسه بر دانش‌آموزان منتشر شده بود. سارا ذوالفقاری، مدیر مدرسه اندیشه که دانش‌آموزان بیجاری را به‌زور برای خواندن سرود «سلام فرمانده» به مدرسه نمونه کوثر برده بود، دو تن از دانش‌آموزان را به‌علت سردادن شعار، مورد ضرب‌و‌جرح قرار داد. همراهان جبارزاده، رئیس آموزش پرورش بیجار، در‌پی این اتفاق به دانش‌آموزان معترض توهین و فحاشی کردند. ژاله مطلبی، معاون و فیروزه بالادستیان، مدیر مدرسه عفاف بیجار، نیز از دیگر افرادی‌اند که دانش‌آموزان را دائما تهدید می‌کنند. آن‌ها اعلام کردند که دانش‌آموزان را به نیروهای امنیتی تحویل می‌دهند و این برخورد باعث وحشت و استرس در میان دانش‌آموزان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته گذشته نیز خبری منتشر شده بود که اطلاعات سپاه اسلامشهر و رئیس آن، سید یوسف موسوی، تعدادی از دانش‌آموزان را به‌صورت تلفنی احضار کرده‌اند. بازجویان اطلاعات سپاه اسلامشهر از استوری‌ها و پست‌های اینستاگرام این دانش‌آموزان پرینت گرفته بودند و تحت فشار و ترس و با چشم‌بند، برای هر استوری و پست چاپ شده، از آنان امضا و اثر انگشت گرفته‌اند و دانش‌آموزان پس از اخذ تعهد کتبی آزاد شده‌اند. همچنین در این احضارها گوشی تلفن همراه چند نفر از دانش‌آموزان به‌صورت غیرقانونی مورد تفتیش قرار گرفته و سپاه اسلامشهر برای بسیاری از دانش‌آموزان پروندەسازی کرده است.

همچنین بر اساس گزارشی که ۲۹ آذرماه منتشر شده است، نیز دانش‌آموزان مدرسه دخترانه خاکره ناحیه ۱ شیراز اعلام کردند که فردی از بسیج در این مدرسه برای دانش‌آموزان پایه نهم، کلاس آمادگی دفاعی برگزار کرد. دانش‌آموزان دیگر کلاس‌ها، پشت در نمازخانه جمع شدند و شعارهای ضد حکومتی سردادند. چند نفر از دانش‌آموزان نیز بر روی کاغذ شعار نوشتند و داخل کفش آن فرد بسیجی گذاشتند.

مدیر مدرسه اعلام کرد که از طریق دوربین دیده است که کدام دانش‌آموزان این کار را انجام داده‌اند و هم‌زمان از دیگر دانش‌آموزان خواست که اسامی این افراد را به او تحویل بدهند. دانش‌آموزان در جواب این مدیر مدرسه گفتند: «اگر شما دیدید، چرا از ما می‌خواهید آدم‌فروشی کنیم؟»

پس از این اتفاق، مدیر مدرسه اعلام کرد که از دانش‌آموزان امتحان میان‌ترم ریاضی نمی‌گیرد و به همه آن‌ها نفره صفر می‌دهد. دانش آموزان این مدرسه در‌این‌باره گفتند: «با وساطت بعضی از معلمان، ساعت ۱۱ امتحان گرفته شد، ولی همه ما دچار استرس و اضطراب شدە بودیم.»