سخنگوی طالبان به سازمان ملل: خواسته‌های دینی ما را درک کنید‎

شورای امنیت خواستار لغو محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان در افغانستان شد

ذبیح‌الله مجاهد تصریح کرد که کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده به افغانستان نباید «موضوعات بشری و کمک‌های انسانی را به مسائل سیاسی ربط بدهند»‌ـ AAMIR QURESHI / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان، در رشته توییتی گفت طالبان نگرانی‌های شورای امنیت را درک می‌کنند، اما به‌دلیل احساس مسئولیت در برابر دین و مردم، نمی‌توانند اجازه اقدام‌های غیرشرعی بدهند. 

مجاهد بدون اشاره به منع تحصیل و اشتغال زنان، افزود طالبان همه چیز را در «پرتو شریعت اسلامی» تنظیم می‌کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، در نشستی که به درخواست امارات متحده عربی و ژاپن برگزار شد، در مورد دستور اخیر طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان بحث و گفت‌و‌گو کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست از طالبان خواستند فرمان‌های صادرشده علیه زنان را فوری لغو کنند و زمینه آموزش و اشتغال را برای همه زنان فراهم کنند.

سخنگوی طالبان در پاسخ به درخواست شورای امنیت سازمان ملل در مورد رعایت حقوق اساسی زنان در افغانستان، نوشت: «ایجاب می‌کند که سازمان‌های جهانی و کشورها حالت کشور ما و خواست‌های دینی ملت ما را درک نمایند.»

ذبیح‌الله مجاهد تصریح کرد که کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده به افغانستان نباید «موضوعات بشری و کمک‌های انسانی را به مسائل سیاسی ربط بدهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که در سه هفته گذشته تمامی تلاش‌های سازمان ملل و نهادهای کمک‌کننده به افغانستان برای لغو ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان به نتیجه نرسیده است، مجاهد گفت طالبان آماده‌اند در تمامی بخش‌هایی که مطابق «اصول دینی و ارزش‌های کشور» باشند، با دولت‌ها و سازمان‌ها همکاری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه و در پایان نشست، با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواست به تعهداتش در قبال احترام به حقوق بشر پایبند بمانند. در این بیانیه آمده است: «طالبان به مشارکت کامل، برابر و موثر و مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فضای عمومی احترام بگذارند.»

وزارت‌ تحصیلات عالی و وزارت اقتصاد دولت طالبان در ۲۹ آذر و ۳ دی با صدور فرمان‌هایی، تحصیل و اشتغال زنان را ممنوع کردند. مسئولان طالبان در این دو وزارتخانه مدعی شدند که زنان در دانشگاه‌ها و سازمان‌‎های غیردولتی، حجاب مورد‌نظر طالبان را رعایت نکرده‌اند و به همین دلیل، تحصیل و اشتغال آنان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

فعالیت بیشتر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بخشی از فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در اعتراض به ممنوعیت اشتغال زنان در افغانستان به‌صورت موقت متوقف شده است. مسئولان سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان در بیانیه‌هایی مشترک گفتند بدون حضور کارمندان زن، نمی‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند. یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ که هفته گذشته با هدف گفت‌وگو با رهبران طالبان در مورد لغو ممنوعیت اشتغال زنان به افغانستان سفر کرده بود، روز شنبه بدون اینکه رهبر طالبان را ملاقات کند، کابل را ترک کرد.

او در توییتی نوشت: «افغانستان را با قلبی اندوهگین ترک می‌کنم. وقتی از کابل خارج شدیم، دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد بود. تا زمانی که دوباره به ما اجازه داده شود به زنان از طریق زنان کمک کنیم، میلیون‌ها نفر بدون کمک خواهند ماند.»

بیشتر از جهان