در سیصد و بیست و پنجمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین چه می‌دانیم؟

با ادامه بمباران‌ شهرهای اوکراین، اروپا برای ارسال تانک‌های پیشرفته به کی‌يف آماده می‌شود

سال جدید وعده‌های مهمی را در مورد ارائه سلاح‌های غربی بیشتر برای اوکراین به ارمغان آورده است _ AFP

هم‌زمان با آنکه نیروهای اوکراینی در مناطق مختلف این کشور در تلاش‌اند که در مقابل حملات نیروهای روسیه مقاومت خود را ادامه دهند، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد اعلام کرد که حضورش را برای کمک به جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای افزایش می‌دهد.

به گزارش گاردین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که به‌زودی در هر پنج تاسیسات هسته‌ای اوکراین حضور دائمی خواهد داشت. اعلام این خبر در شرایطی است که در حال حاضر، تنها نیروگاه زاپوریژیا (منطقه تحت کنترل روسیه که در نزدیکی خط مقدم است)، از حضور دائمی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار است.

از سوی دیگر، سال جدید وعده‌های مهمی در‌مورد ارائه سلاح‌های غربی بیشتر برای اوکراین به ارمغان آورده است. اوکراین امیدوار است که بریتانیا به‌زودی حدود ۱۰ تانک چلنجر ۲ به کی‌یف بفرستد، اقدامی که ممکن است سبب شود آلمان نیز مجوز صدور لئوپارد ۲ را به اوکراین درگیر جنگ صادر کند.

قرار است روز دوشنبه اعلامیه رسمی بریتانیا اعلام شود، اما منابع اوکراینی می‌گویند متوجه شده‌اند که بریتانیا قبلا به نفع این اقدام تصمیم گرفته است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفته است که آلمان به «سنجش دقیق هر گام» و مشورت با متحدان خود در‌مورد تحویل بیشتر تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهد.

رهبر آلمان با فشار فزاینده‌ای درباره ارسال تانک‌های جنگی ساخت این کشور به کی‌یف روبرو است. شولتس در این زمینه تاکید کرد که برلین «موقعیت پیشرو» خود را به‌عنوان یکی از حامیان اصلی کی‌یف، حفظ خواهد کرد، اما گفت که قصد ندارد در‌مورد «چنین چیزهای جدی که با صلح و جنگ و امنیت کشور ما و اروپا مرتبط است» عجله کند.

احتمال دارد هفته آینده زمانی که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در یک پایگاه هوایی آمریکایی در آلمان، میزبان روسای دفاعی متحدانش در حمایت از اوکراین است، اعلامیه‌های جدید مهمی در مورد ارائه تسلیحات به کی‌یف ارائه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه، آلمان و ایالات متحده هفته گذشته متعهد شدند که خودروهای جنگی زرهی به اوکراین ارسال کنند. روز جمعه، فنلاند نیز به لهستان پیوست و اعلام کرد که می‌تواند تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان را به‌عنوان بخشی از ائتلاف غربی به اوکراین بفرستد. این امر مستلزم مجوز برلین است که پیش از این مردد بود، اما به‌تازگی تمایل خود را به این موضوع نشان داده است. با این حال، سخنگوی دولت آلمان روز جمعه گفت که برلین هنوز هیچ درخواست رسمی برای مجوز صادرات مجدد تانک‌ها دریافت نکرده است.

ژنرال والری زالوژنی، یکی از فرماندهان نظامی اوکراین، در ماه دسامبر به اکونومیست گفت که ارتش برای شکست روس‌ها به حدود ۳۰۰ تانک نیاز دارد. شورای روابط خارجی اروپا تخمین می‌زند حدود دو هزار تانک لئوپارد در سراسر اروپا پخش شده است.

همه این مذاکرات در شرایطی است که شهرهای اوکراین درگیر نبردهای خون‌بار شده‌اند. آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نبرد در سولدار را به طولانی‌ترین و خونین‌ترین مقاومت در جنگ جهانی اول تشبیه کرد.

اوکراین گفته است که صدها غیرنظامی در سولدار گیر افتاده‌اند، اما گفته‌های روسیه مبنی بر تصرف این منطقه را رد می‌کند. پاولو کریلنکو، فرماندار دونتسک، به تلویزیون دولتی اوکراین گفت که ۵۵۹ غیرنظامی ازجمله ۱۵ کودک در سولدار باقی مانده‌اند. تصاویر ماهواره‌ای نیز تخریب‌های شدید وارد شده به این شهر را نشان می‌دهد.

صبح روز شنبه نیز صدای چهار انفجار در مرکز کی‌یف شنیده شد و آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمد.

 ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، این حملات را تایید کرد و در تلگرام نوشت که انفجارهایی در ساحل شرقی رودخانه رخ داده است. همچنین دقایقی پس از وقوع انفجارها، کایریلو تیموشنکو، رئیس اداره ریاست‌جمهوری اوکراین، در تلگرام نوشت که یک حمله موشکی به زیرساخت‌های حیاتی پایتخت در حال وقوع است و به ساکنان توصیه کرد به دنبال سرپناه باشند.

در همین حال بنا به گفته ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، صبح روز شنبه دو موشک اس-۳۰۰ زیرساخت‌های انرژی را در منطقه صنعتی این شهر هدف قرار دادند. مقام‌ها گفتند که میزان خسارت در حال ارزیابی است، اما ممکن است در نتیجه این حمله، برق شهر قطع شود.

بیشتر از جهان