تهران از موتورهای ساخت شرکت کانادایی بی‌آر‌پی در تولید پهپاد استفاده می‌کند

شرکت بی‌آرپی می‌گوید هیچ‌یک از توزیع‌کنندگان کالاهای این شرکت موتور به‌کار رفته در پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی را به‌صورت مستقیم به ایران یا روسیه نفروخته‌اند

IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

روزنامه کانادایی نشنال‌پست با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، نوشت جمهوری اسلامی به منظور تولید پهپاد از موتورهای ساخته شده توسط یک شرکت کانادایی به‌نام بی‌آرپی (Bombardier Recreational Products) استفاده کرده است و در مورد چگونگی فروش این قطعات به تهران اطلاعاتی جدید منتشر کرد. این روزنامه نوشت اطلاعات مورد نظر از سوی شرکت تولید‌کننده موتورهای به‌کار رفته در پهپادهای ساخت حکومت ایران کشف به‌دست آمده است و مقام‌های دولت فدرال کانادا نیز در حال بررسی موضوع‌اند.

به‌گزارش نشنال‌پست، شرکت بی‌آرپی، که شریکی هم در اوکراین دارد، می‌گوید هیچ‌یک از توزیع‌کنندگان محصولات این شرکت قطعه به‌کار رفته در پهپاد ساخت جمهوری اسلامی را به‌صورت مستقیم به ایران یا روسیه نفروخته‌اند و این قطعه‌ها از مسیرهایی دیگر به‌ تهران رسیده‌اند. جستجوهای بی‌آرپی همچنین نشان می‌دهد قطعه‌های موردنظر مسیری را برای رسیدن به تهران طی کرده‌اند که کشور اتریش نیز بخشی از این مسیر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه کانادایی در عین‌حال می‌نویسد شرکت «بی‌آرپی» بخش کمی از اطلاعاتش در این زمینه را منتشر کرده اما تمام آنچه می‌داند را در اختیار دولت کانادا قرار داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی، که روز ۴ ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، از قول دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین نوشت از مجموع ۵۲ قطعه‌ای که در پهپاد «شاهد – ۱۳۶» به‌کار رفته است، ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی است و باقی ساخت مجموعه‌ای از شرکت‌های کانادایی، ژاپنی، سوئیسی، چینی و تایوانی.

سی‌ان‌ان در گزارش خود تاکید کرد هنوز سندی در دست نیست که نشان دهد این شرکت‌ها قطعه‌های مورد نظر را عامدانه، و به‌نیت نقض تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به حکومت ایران فروخته باشند؛ ادعایی که حالا شرکت کانادایی بی‌آرپی نیز آن را تکرار می‌کند.

در هفته‌های اخیر، و پس از انتشار این خبر، برخی منابع خبری گزارش‌ دادند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، تحقیقاتی را آغاز کرده تا متوجه شود جمهوری اسلامی ایران با توسل به چه سازوکاری موفق به دور زدن تحریم‌ها شده است و چگونه می‌توان این «زنجیره تامین» را در هم شکست.

از سوی دیگر، نشنال‌پست می‌نویسد شرکت بی‌آرپی این موتورها را برای مصارف غیرنظامی، مثل خودروها یا موتورسیکلت‌های برقی اسباب‌بازی، تولید می‌کند و در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان یک پیمانکار نظامی به‌حساب نمی‌آید، چون این شرکت «بازوی نظامی» خود را در سال ۲۰۰۳ فروخت.

با این‌وجود بی‌آرپی سال ۲۰۱۹ موتورهای تولیدی خود را به شرکتی ایرانی به‌نام «تهرانی مهتاب» می‌فروخت، اما بعد از سال ۲۰۱۹ و اجرای کامل سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، فروش خود را به این شرکت متوقف کرد.

روزنامه اورشلیم‌پست نیز با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌دلیل کارایی موتورهای ساخت شرکت کانادایی بی‌آرپی از آنها در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین استفاده نمی‌کنند، بلکه آنها را به‌دلیل قیمت پایین‌شان و همچنین اعمال نشدن قوانین سختگیرانه نظامی در مورد خریدوفروش این موتورها می‌خرند.